تاريخ : دوشنبه 1402/4/26 تاریخ ایجاد: ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
کد خبر: 70071
عزاداری حسینی؛ ضرورت‌ جامعه و جزء حقیقت زندگی

عزاداری حسینی؛ ضرورت‌ جامعه و جزء حقیقت زندگی

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تأکید بر اینکه توجه به اهمیت نهضت امام حسین(ع) از جمله ضرورت‌های جامعه است که از سوی دست‌اندرکاران، سیاست‌گذاران و آحاد جامعه باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: این موضوع جزء حقیقت زندگی و نیازهای ضروری هر انسانی است و باید همراه با رعایت پروتکل‌ها، راهکارهایی برای اقامه عزای حسینی اندیشید و هر خانه را تبدیل به هیئت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به ویژگی‌ها و آثار روحی و روانی ماه محرم و نهضت اباعبدالله(ع)، گفت:

اگر خوب دقت کنیم متوجه خواهیم شد که ماه محرم و حماسه عاشورا حلّال همه مشکلات است؛ چه مشکلات دنیوی و مادی و چه گرفتاری‌های روحی و معنوی؛ چراکه حماسه عاشورا چشمه زلال و مصفایی است که در طول تاریخ کام تشنه لبان را سیراب کرده و هر چند آفرینندگان عاشورا خود با لبانی تشنه به دیدار معبود و محبوب شتافتند اما با این لب‌تشنگی خو، چشمه‌ای جوشان را آفریدند که تا ابد همه جویندگان معرفت و سعادت را در صورت بهره‌گیری صحیح از آن سیراب می‌کند.

وی با بیان اینکه در بحث نهضت امام حسین(ع) و آثاری که بر انتخاب راه صحیح در مسیر زندگی دارد، هیچ تردیدی نیست و نه تنها پیروان اهل بیت(ع) و مسلمانان که حتی غیرمسلمانان نیز در توجه به نهضت امام حسین(ع) و قیام عاشورا راه نجات و رستگاری را دریافته‌اند، اظهار کرد: از این رو باید به مفاهیم و معانی سبک زندگی عاشورایی عمیقاً توجه کنیم و توجه به اهمیت نهضت امام حسین(ع) از جمله ضرورت‌های امروز جامعه است که از سوی دست‌اندرکاران، سیاست‌گذاران و همه آحاد مردم باید مورد دقت قرار گیرد. امروز درگیر شیوع کرونا هستیم که نگرانی‌ها، تهدیدها و آسیب‌هایی را در پی دارد. در این شرایط اساساً باید ضوابطی بهداشتی رعایت شود. از سوی دیگر اگر به شعائر حسینی و اهمیت آن توجه شود، می‌توانیم راهکارهایی را دریافت کنیم تا ضمن رعایت ضوابط و پروتکل‌ها، در اظهار ارادت و مودت به امام حسین(ع) شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی افزود: عزاداری برای سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) امری غیرضروری، فانتزی و فوق برنامه نیست و جزء حقیقت زندگی و نیازهای ضروری هر انسانی محسوب می‌شود و باید براساس این نیاز ضروری، ضمن رعایت پروتکل‌ها، ضوابط و قواعد، راهکارهایی در نظر گرفته شود.

مهمترین موضوع در عزاداری امام حسین(ع)

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، تأکید کرد: کار سیاست‌گذاران از یک‌سو و فعالیت مدیران هیئات مذهبی و مجموعه‌های مذهبی با توجه به تصمیماتشان از سوی دیگر بسیار مهم است. مردم نیز باید به این نکته توجه کنند که مهمترین موضوع در بحث امام حسین(ع) ارتباط قلبی، مودت و اظهار علاقه به ایشان و اظهار نفرت به دشمنان ایشان حضرت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی با اشاره به اینکه محدودیت‌ها و مشکلات نباید مانع تبدیل هر خانه به هیئت شود، گفت: باید هر محفلی که برای یاد و نام امام حسین(ع) برپا می‌شود برای این مسائل برنامه‌ریزی ‌کند و در فضاسازی و رفتارهایی که منافاتی با سلامت ندارد حتماً اقداماتی انجام دهند و این موضوع را جدی بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه اینکه تعیین ضوابط و دستورالعمل‌ها از سوی ستاد کرونا به معنای درک همین ضرورت است، گفت: امروز نیاز ما این است که از زبان مسئولان، همانطور که به سلامت جسم پرداخته می‌شود، بر سلامت روحی و معنوی نیز تأکید شود تا جامعه با دلبستگی کامل به رعایت پروتکل‌ها اقدام کند. در وزارت بهداشت باید ضوابطی را مد نظر قرار دهند که نسبت به سلامت معنوی و روحی مردم حساس باشند. باید با مردم همراه و همدل شد و پس از آن نیز پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

بهترین فرصت برای‌ نجات از مشکلات روحی

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: عزاداری برای حضرت اباعبدالله(ع) یکی از بهترین فرصت‌ها برای نجات انسان از مشکلات روحی و روانی است؛ لذا ائمه(ع) و اولیای خدا به کرات متذکر شده‌اند که از این فرصت بهره‌مند شوید و از هر وسیله‌ای استفاده کرده‌اند که مردم را به آن حضرت متصل کنند. پس باید حماسه عاشورا را خوب بشناسیم و تحلیل به‌روز و بازخوانی داشته باشیم و در مسیر حل مشکلات از این منبع و چشمه جوشان بهره گیریم. امروز چاره‌ای جز رجوع به عاشورا برای حل مشکلات کشور نداریم و امیدواریم که بتوانیم این کار را صحیح انجام دهیم.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :