تاريخ : پنج شنبه 1399/5/30
کد خبر: 70139
عزاداری امام حسین(ع)؛ نقطه قوت و هماهنگی شیعیان جهان

عزاداری امام حسین(ع)؛ نقطه قوت و هماهنگی شیعیان جهان

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه حتماً باید عزاداری را با رعایت نکات بهداشتی برگزار کنیم، زیرا پشتوانه عقلی و نقلی فراوانی دارد، اظهار کرد: کوتاه کردن مدت زمان مراسم، افزایش جلسات خانگی و حتی زدن پرچم عزا بر سردر خانه‌ها به نوعی زنده نگه داشتن پیام عاشورا و مهم‌تر از آن عملی کردن پیام عزاداری در صحنه اجتماعی است؛ شجاعت، آزادمردی، دفاع از دین، ایثار و ... که امروز خیلی به آن نیاز داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی، معاون سابق تبلیغ حوزه و مشاور فعلی مدیر حوزه‌های علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت:

عزاداری امام حسین(ع) نقطه اتصال و هماهنگ‌کننده همه نیروهای شیعه در دنیاست، یعنی امام حسین(ع) و عزاداری ایشان باعث هماهنگی عجیبی میان دوستداران اهل بیت(ع) در دنیا شده و می‌شود و دشمن از همین مورد ترس و وحشت زیادی دارد و ضربه خورده است.

وی اضافه کرد: اگر هشت سال دفاع مقدس را دنبال کردیم و دشمنان به هیچ کدام از اهدافشان نرسیدند به برکت فرهنگ امام حسین(ع) و عاشورا بود؛ لذا عزاداری امسال حتماً باید قوی و با شکوه برگزار شود. البته از طرف دیگر رعایت حفظ جان مسلمین هم واجب است. وقتی باید مشکل داشته باشیم که احساس کنیم میان این دو، یعنی عزاداری و حفظ جان افراد، نمی‌شود جمع کرد. در حالی که به نظر بنده کاملاً می‌توانیم میان این دو جمع کنیم.

مسئول بسیج اساتید حوزه علمیه با بیان اینکه دستجات عزا می‌توانند با فاصله حرکت و عزاداری کنند، در این صورت هم عزاداری محقق شده و هم خطر برای جان مسلمین نیست و حفظِ جان شده است، اظهار کرد: هیئت‌ها می‌توانند سخنرانی‌ها را در فضای باز بگذارند و مساجدی که حیاط بزرگ دارند، می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. فضای کارخانجات و ورزشگاه‌ها هم مکان‌های دیگری است که می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار بگیرد؛ حتی در برخی مناطق از دامنه کوه‌ها، دشت و ... می‌توان استفاده کرد تا عزاداری‌ها به خوبی برگزار و رعایت شیوه‌نامه‌ها هم بشود. به نظر بنده عزاداری می‌تواند با رعایت این موارد با شکوه‌تر از قبل هم برگزار شود.

تحت تأثیر القائات دشمن قرار نگیریم

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در پاسخ به این سؤال که اگر یک سال به خاطر بیماری عزاداری نداشته باشیم چه لطمه‌ای می‌زند. همچنین برخی می‌گویند وعاظ و منبری‌ها و مداحان به خاطر کسب درآمد مالی تحت هر شرایطی می‌خواهند مجالس را برگزار شود، گفت: هر کاری هم که بکنیم و کرونا هم نباشد، افراد معاند این حرف‌ها را می‌زنند؛ فقط ما باید حواسمان باشد تا تحت تأثیر القائات آنان قرار نگیریم و هر آنچه مصلحت دین و اسلام است، همان کار را انجام دهیم.

نبوی اظهار کرد: در زمان پیامبر(ص) هم برخی ایجاد و القای شبهه می‌کردند و پیامبر(ص) هم اگر می‌خواست تحت تأثیر این القائات قرار بگیرد، اساس دین به هم می‌ریخت؛ بنابراین نباید به این حرف‌ها توجهی نشان دهیم؛ به نظر بنده هر قدر تحت تأثیر این مسائل باشیم، اینها یک قدم جلوتر می‌گذارند و نماز را هم زیر سؤال خواهند برد. همین عزاداران و نمازخوان‎ها بودند و هستند که بیشترین خدمات و کارهای خیر را در ایام کرونا انجام داده و می‌دهند؛ کشورهای اروپایی و آمریکایی با آن همه ادعای پیشرفت، در ایام کرونا شاهد بودیم که صف‌های طولانی ایجاد شد تا مردم بتوانند یک عدد غذا بگیرند، ولی در ایران هزاران غذا به صورت محترمانه به درب منازل نیازمندان برده شد.

چرا برای عزاداری خرج می‌کنیم؟

نبوی تصریح کرد: وقتی کرونا هم نبود برخی می‌گفتند چرا برای عزاداری پول خرج می‌کنید؟ چرا اربعین می‌روید؟ این پول‌ها را در جای دیگری هزینه کنید. خودشان اگر آنتالیا و اروپا بروند و هزاران دلار خرج کنند و از کشور بیرون ببرند، آن را اتلاف مال نمی‌دانند، ولی غذادادن و اطعام در ماه محرم را دارای اشکال می‌دانند. در حالی که مردم عاشقانه پولهایشان را در این راه هزینه می‌کنند. به نظر بنده این انتقادات ارزش پاسخگویی ندارد و باید به آن بی‌اعتنا باشیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه باید رزمایش دینی و اعتقادی خود را را با رعایت دستورات بهداشتی نشان دهیم، تأکید کرد: عزاداری امسال خیلی باشکوه‌تر از قبل برگزار می‌شود و مردم مراعات خواهند کرد و بلایا به برکت امام حسین(ع) دور خواهد شد. باید حتماً عزاداری را برگزار کنیم، زیرا پشتوانه عقلی و نقلی فراوانی دارد و برکات آن برای امت اسلامی و شیعه بسیار است.

شیوه‌های عزاداری در طول تاریخ

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه  تصریح کرد: عزاداری برای امام حسین(ع) در طول تاریخ بعد از  این حادثه به شیوه‌های مختلف انجام شده است؛ اولین عزاداری از سوی اسرای اهل بیت امام حسین(ع) و در مقام دفاع حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در کاخ یزید صورت گرفت؛ دفاع از حقِ امام آن هم با شجاعت و عزت و نه از روی ذلت. بعد از حادثه کربلا هم امام سجاد(ع) در قالب دعا و گریه معارف اهل بیت(ع) را منتقل کردند و واقعه عاشورا را به هر زبان گفتار و رفتاری زنده نگه می‌داشتند. نقل است که وقتی گوسفندی سر بریده می‌شد، امام اشک می‌ریختند تا با جلب توجه دیگران واقعه عاشورا را زنده نگه دارند و در پرتو همین کارها بوده که امروز این اندیشه به دست ما رسیده است.

مسئول بسیج استادان حوزه علمیه اظهار کرد: اضافه شدن طبل و سنج و شکل‌گیری دستجات عزاداری، در قالب عرف مناطق و مردم بخش‌های مختلف چه در ایران و کشورهای دیگر اسلامی به تدریج در طول سال‌ها ایجاد شده است و امروز هم اگر بیماری اجازه عزاداری به روش سال‌های قبل را به ما ندهد می‌توانیم ابتکاراتی در این زمینه داشته باشیم؛ استفاده از فضای مجازی، رفتن به بلوارها و خیابان‌های بزرگ و ورزشگاه‌ها و ... یکی از این راه‌هاست.

تضاد ایثار در اندیشه لیبرالیستی

وی تاکید کرد: کوتاه کردن مدت زمان مراسم که در شیوه نامه‌های ستاد کرونا هم اعلام شده، افزایش جلسات خانگی و حتی زدن پرچم عزا در همه کوچه‌ها و بر سر در همه خانه‌ها خودش نوعی زنده نگه داشتن پیام عاشوراست و مهمتر از آن تلاش کنیم پیام عزاداری را در صحنه اجتماعی عملی کنیم؛ پیام شجاعت، دفاع از دین، آزادمردی، ایثار و ... که امروز در کشور خیلی به آن نیاز داریم.

نبوی در مورد عقلانیت و کربلا هم تصریح کرد: در اندیشه افراد لیبرال که دنیا و حفظ جان، آخرین نقطه قرمز آنان است، مجاهدت و شهادت معادل خودکشی و کار بیهوده است، ولی در منطق اسلام، شهادت در راه حفظ دین و ارزش‌های الهی مایه حیات جدید برای فرد و جامعه و مایه افتخار است.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :