مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : چهره درخشان حسین بن علی(ع)
پديدآورنده : علی ربانی خلخالی
محل نشر : قم
ناشر : کانون نشر اندیشه های اسلامی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1369ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 418
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

چهره درخشان حسین بن علی(ع)

معرفی شخصیت امام حسین(ع) از زوایای مختلف

شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) یکی از مهم ترین حوادث تاریخ جهان بشریت می باشد. علاوه بر مقامات عالیه آن بزرگ شخصیت جهانی در پیشگاه مقدس ربوبی و تصریح انبیا و اولیا به مقام شامخ آن سرور شهیدان و روایات متواتره ای که از خاتم انبیا حضرت محمد بن عبدالله(ص) و ائمه طاهرین(ع) درباره عظمت رهبر نجات بخش اسلام وارد شده است و نیز دانشمندان اسلامی و غیراسلامی در موضوع و حادثه پرافتخار کربلا بررسی های لازم را نموده اند که آن انسان ملکوتی چهره شناخته شده تاریخ است حتی بیگانگان هم با نام و فداکاری آن شهید جاویدان آشنایی دارند.

این اثر به تبیین عظمت و نهضت مقدس چهره عالمتاب سرور آزادگان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می پردازد و در بردارنده بحث های جالب در چگونگی فداکاری و قیام و انقلاب خونین آن سرور عزیز از نظر قرآن و روایات اهل بیت(ع) است.

مطالب کتاب از مقدمه و پنج بخش تشکیل شده است.

بخش اول: تولد امام(ع) و معرفی سیدالشهدا از نظر قرآن و روایات به طور عموم و توضیح درباره حدیث سفینه و حدیث ثقلین و لوح کشتی نوح(ع) و لوح سلیمان(ع).

بخش دوم: ارزیابی مسئله شهادت از نظر آیات قرآن و روایات و تاریخ و سخنان دانشمندان اسلامی و غیراسلامی.

بخش سوم: خبرهای غیبی از رسول خدا(ص) و علی بن ابیطالب(ع) به ضمیمه سؤال و جوابی راجع به علم امام(ع) از علامه سید محمدحسین طباطبائی صاحب تفسیر المیزان،

بخش چهارم: ذکر اخبار غیبیه از دیدگاه پیامبران اولوالعزم قبل از حادثه کربلا و عظمت تربت و ثواب سوگواری بر امام شهید و بحثی کوتاه درباره شجره نفرین شده بنی امیه از نظر قرآن و از دیدگاه پیامبر عالیقدر اسلام(ص) و معرفی چند تن از ظالمین که به امام(ع) ظلم کرده اند.

بخش پنجم: علل قیام و دعوت کوفیان، حرکت امام از مدینه... و حوادث ایام عاشورا و سیر اجمالی اسرا پس از شهادت و واقعه جانسوز کربلا. در پایان بخش پنجم کلماتی آموزنده از امام(ع) آمده است.