تاريخ : سه شنبه 1399/7/8 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 70349
اجرای طرح بازشناسی جایگاه و کارکرد کتاب «عیون اخبار الرضا(ع)»

اجرای طرح بازشناسی جایگاه و کارکرد کتاب «عیون اخبار الرضا(ع)»

طرح علمی بازشناسی جایگاه، محتوا و کارکرد کتاب «عیون اخبار الرضا(ع)» از سوی دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد، مسئول دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت:

این بنیاد با هدف تبیین فرهنگ و معارف رضوی در سال جاری، طرح علمی بازشناسی جایگاه، محتوا و کارکرد کتاب «عیون اخبار الرضا(ع)» را در مطالعات شیعی در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: دستاورد بخشی از این طرح در قالب نشست‌های علمی و کرسی‌های ترویجی در ماه صفر سال جاری ارائه خواهد شد و  بخش دوم این طرح نیز هم‌اندیشی با فرهیختگان حوزه و دانشگاه به منظور شناخت عمیق و دقیق ابعاد مختلف کتاب عیون اخبار الرضا(ع) است که در قالب ویژه‌نامه‌ای در  ماه صفر منتشر خواهد شد.

استاد دانشگاه پردیس فارابی دانشگاه تهران اضافه کرد: علاقه‌مندان و استادان حوزه و دانشگاه می‌توانند نظرات خود را درباره محورهای رویکرد و اهداف شیخ صدوق(ره) از تألیف کتاب عیون اخبار الرضا(ع)، ویژگی شاخص مضمون و محتوای این اثر و ارزیابی ساختار و تبویب احادیث کتاب عیون اخبار الرضا(ع) برای مسئولان این طرح ارسال کنند.

وی اضافه کرد: همچنین این پرسش‌ها از دیگر محورهای طرح مذکورند:

  • اصالت و اعتبار احادیث کتاب عیون اخبار الرضا(ع) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
  • کارآمدی کتاب عیون اخبار الرضا(ع) در مطالعات شیعه شناسی کدام است؟
  • مهم‌ترین کارکردهای کتاب عیون اخبار الرضا(ع) در مطالعات سیره پژوهی امام رضا(ع) کدام است؟
  • به چه میزان کتاب عیون اخبار الرضا(ع) در میان عالمان غیرشیعه محل ارجاع و استناد است؟
  • مهم‌ترین کاستی و امتیازات پژوهش‌های انجام شده درباره کتاب عیون اخبار الرضا(ع) کدام است؟

راد ادامه داد: پرسش‌های چه ایده‌ها و مسئله‌های پژوهشی درباره عیون اخبار الرضا(ع) را توصیه می‌فرمایید؟ و چه راهکارهایی را برای آشنایی بیشتر حوزویان و دانشگاهیان با کتاب عیون اخبار الرضا(ع) پیشنهاد می‌کنید؟ از دیگر  محورهایی است که اساتید حوزه و دانشگاه می‌توانند نظرات خود را درباره آنها به مسئولان اجرای این طرح به نشانی قم، ابتدای خیابان صفائیه، پ ۱۶۴ دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی ارسال کنند.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :