تاريخ : شنبه 1399/8/17
کد خبر: 70501

کتاب «تفسیر روایی نامه امام صادق علیه السلام به شیعیان» منتشر شد

به مناسبت ۱۷ ربیع سالروز ولادت امام ششم (ع) کتاب «تفسیر روایی نامه امام صادق علیه السلام به شیعیان» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت ۱۷ ربیع و سالروز ولادت امام صادق (ع) کتاب «تفسیر روایی نامه امام صادق علیه السلام به شیعیان» منتشر شد.

در این کتاب هم به مفردات و هم به مفهوم کلام امام صادق علیه السلام پرداخته شده است آنچه مایه حیرت و شکر بود، یافته شدن مترادف های بسیاری از آیات شریفه و سخنان اهل بیت علیهم السلام برای تک تک واژه های این نامه شریف بود که صحت مضمون آن را چندین برابر می کرد.به همین دلیل، به یقین می توان ادعا کرد که پشتوانه سند مفهومی این نامه شریف که بسیاری از آیات قرآن کریم و روایت هستند.

در این تالیف تقریبا از تمامی پژوهش و نوشته های مرتبط با این نامه استفاده و تلاش شد شروح آمده در پاورقی ها به گونه ای باشد که طولانی نشود؛ در برخی از موارد، توضیحات بیش از ظرفیت این نوشتار حذف شده است.معانی لغات_ از لغتنامه های قابل استناد_ تا چاپی که به بیان اصل معنی کمک می کرد، نقل شده است.

در موارد بسیاری سعی شده است، در صورتی که آوردن ترجمه ی کلمات به صورت مترادف یا حتی غیر مترادف به سود خواننده و مخاطب است، این کلمات را در داخل کروشه بیان شود.

ترجمه های موجود، نواقص بسیاری داشت که با مراجعه به منابع اولیه و شروح و تفاسیر موجود تقریبا همه ی این نواقص برطرف شد. همچنین در قسمت هایی از ترجمه متون، از قرینه های حالیه و مقالیه در ترجمه لغات غفلت شده بود که با مراجعات دقیق و تاملات کافی، این گونه نواقص هم برطرف شد. حتی_به نظر نگارنده_ به دلیل پیچیدگی یا کمبودی که در برخی از ترجمه ها احساس می شد، نویسنده با دقت فراوان این متون را دوباره به ترجمه فارسی برگرداند.

برای فهم و ترجمه دقیق این نامه به روایات بسیاری از اهل بیت علیهم السلام رجوع شده است تا با کمک روش تفسیر کلام خود اهل بیت علیهم السلام به ترجمه دقیق این روایت پرداخته شود.
از مهمترین شاخصه های این متن شریف بیان تفاوت های شیعیان حقیقی و ادعایی، آسیب های اجتماعی پیش روی شیعیان، دشنام دادن به دشمنان به عنوان مسیری شرک آلود ، مدارا با مردم و پرهیز از آسیب های هم نشینی با آنان، پرهیز از اختلافات بین شیعیان ، پرهیز از اختلاف افکنی بین رهبر جامعه اسلامی و شیعیان ، دوستی و دشمنی برای خدا و رعایت ادب الهی ، وجوب عمل بر اساس روش اهل بیت علیهم السلام در تمامی عرصه های فردی، اجتماعی ، عبادی ، سیاسی و اهل بیت علیهم السلام بیان کنندگان حقیقی دین و موضوعات مهمی که برای رسیدن به سعادت حقیقی لازم هست به آنها عمل شود.

این کتاب به قلم حجت الاسلام علی اصغر راد حسینی در ۱۶۵ صفحه توسط انتشارات باقرالعلوم علیه السلام منتشر شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایرنا :