تاريخ : جمعه 1399/8/16 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 70503
تبیین گستره دین، از مهم‌ترین مبانی آینده‌پژوهی اسلامی است

تبیین گستره دین، از مهم‌ترین مبانی آینده‌پژوهی اسلامی است

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث در نشست مجازی «آینده‌پژوهی اسلامی؛ چیستی و روش‌ها» بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مبانی آینده‌پژوهی اسلامی تبیین گستره دین می‌باشد.

نشست مجازی «آینده‌پژوهی اسلامی؛ چیستی و روش‌ها» به همت دفتر آینده‌پژوهی و مرکز حضرت جوادالائمه(ع) دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی در روز دوشنبه ۱۲/۰۸/۱۳۹۹ برگزار شد.

این نشست با سخنرانیحجت‌الاسلام و المسلیمن سیدمحمدکاظم طباطباییرئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث ودکتر محمدهادی همایونرئیس دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) و به دبیری علمیحجت‌الاسلام یاسین پورعلیهمراه بود.

موضوع اصلی این نشست بیان چیستی و روش‌های آینده‌پژوهی اسلامی بود.

حجت‌الاسلام طباطبایی در ابتدا به لزوم تبیین مبانی آینده‌پژوهی اسلامی تصریح کردند و افزودند:

یکی از مهم‌ترین مبانی آینده‌پژوهی اسلامی تبیین گستره دین می‌باشد. ایشان در همین راستا سه رأی مشهور را در رابطه با گستره دین بیان کردند که دسته‌ای دید افراطی به گستره دین داشته که با این نگرش سعی در اسلامی کردن تمام علوم حتی ریاضی و فیزیک را دارند. در مقابل دسته‌ای راه تفریط را طی کرده و قلمرو دین را محدود به آخرت و عبادات و... کرده‌اند. در این میان علامه طباطبایی و شاگردانش راه معتدل را طی نموده‌اند. حجت‌الاسلام طباطبایی در ادامه به تبیین رابطه آینده‌پژوهی اسلامی با امور قطعی مثل مهدویت و قیامت پرداختند.

سخنران بعدی نشست دکتر همایون بودند که در ابتدا به سیر تکون علم آینده‌پژوهی و سابقه کوتاه تدوین این علم نسبت به بقیه علوم مثل حقوق پرداختند.

ایشان انقلاب اسلامی ایران را یکی از عوامل شتاب‌ده در تکوین این علم دانستند و افزودند:

با به وجود آمدن انقلاب اسلامی محاسبات آینده‌پژوهان دگرگون شد و با سیر تحولی که انقلاب اسلامی در منطقه و جهان ایجاد کرد، سیر آینده‌پژوهی در جهان هم شتاب پیدا کرد. ایشان در ادامه با بیان گستره دین به کیفیت آینده‌پژوهی مهدویت پرداختند.

در آخر این نشست، سخنرانان به سؤالات شرکت‌کنندگان پاسخ دادند.

منبع :حدیث نت
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :