مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الحیاة السیاسیة للامام سجّاد(ع)
پديدآورنده : حاتم نوری
محل نشر : بیروت
ناشر : مؤسسة المرتضی العالمیة
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1414 ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 188
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

الحیاة السیاسیة للامام سجّاد(ع)

ابعادی از شخصیت سیاسی اجتماعی امام سجاد(ع) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در این نوشتار سعی شده است ابعادی از شخصیت سیاسی اجتماعی امام سجاد(ع) مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

نویسنده از منظر سیاسی به مسأله حکومت، خلافت و امامت نگریسته و نقش و جایگاه اهل بیت به ویژه امام سجاد(ع) در این زمینه پرداخته و برخی از موضع گیری های آن حضرت را با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی عصر ایشان را تحلیل نموده است.

در فصل اول کتاب نویسنده اوضاع سیاسی و نظامی حاکم بر دستگاه اموی در زمان حیات امام سجاد(ع) را بررسی نموده و اوضاع متشنج حاکمان اموی را توصیف می نماید.

در فصل دوم کتاب سخت گیری هایی که امویان نسبت به اهل بیت(ع) از زمان معاویه و پس از آن اعمال می کردند را بیان کرده و جلوگیری کردن آنها از نشر فضایل اهل بیت و اتخاذ سیاست رعب و وحشت در جامعه اسلامی توسط آنان را تحلیل کرده است آنگاه به اقدامات مهم امام سجاد(ع) و پرداختن آن حضرت به اموری مانند تبیین مفهوم امامت، ولایت اهل بیت(ع) و هدایت مسلمانان، سیاست آن حضرت را در آزاد کردن بردگان، انفاق بر فقرا و مساکین، بیان احکام فقهی و شرعی، تعمیق ماجرای کربلا و ابلاغ پیام های مهم این حادثه، مبارزه با انحرافات فکری و اعتقادی مسلمانان و جلوگیری از اجتهادات ناسالم فقهی، تربیت اخلاقی مسلمانان، تقویت روحی مسلمانان به وسیله ترویج دعا، تبیین مباحث اعتقادی آنان مانند توحید، عدل، امامت، نبوت و معاد اشاره کرده است.

در بخش دیگری از کتاب موضع گیری امام سجاد(ع) در مورد محمد بن حنفیه و حضرت زینب کبری و روایاتی از آن حضرت در مورد آنان ذکر و شرح داده شده است. در ادامه به مخالفت های امام سجاد(ع) با دستگاه اموی و موضع گیری های ایشان در قبال برخی از جنبش های ضد اموی مانند قیام توابین، قیام مختار ثقفی، قیام عبدالله بن زبیر و قیام شیعیان در مدینه اشاره کرده و برخی از نامه های آن حضرت به برخی از شخصیت ها و حمایت های پنهان ایشان از فعالیت های سیاسی و نظامی شیعیان را تحلیل می نماید. از نظر نویسنده امام سجاد(ع) از هر فرصتی برای مبارزه سیاسی و نظامی علیه امویان استفاده کرده و هرگز گوشه نشینی منفعلانه اختیار نکرده است.

وی همچنین به تبیین اصول فکری و عقیدتی در اقدامات سیاسی و اجتماعی امام سجاد(ع) پرداخته و هدف ایشان از ارائه دعاهای متعدد در صحیفه سجادیه و بیان مسائل حقوقی در رسالة الحقوق را هدایت همه جانبه امت اسلامی دانسته است و پرداختن آن حضرت به اموری مانند انفاق، آزاد کردن بردگان، اهمیت دادن به عبادت، اخلاق، عرفان، گریه کردن بر مصائب شهدای کربلا را در راستای هدایت سیاس و اجتماعی ایشان ارزیابی کرده است.