تاريخ : دوشنبه 1399/10/15 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 70725
خلأ معرفی روشن و شفاف از تشیع همچنان وجود دارد

خلأ معرفی روشن و شفاف از تشیع همچنان وجود دارد

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی: ما به عنوان جامعه شیعی مدعی این هستیم که قرائتی از اسلام در اختیار داریم که قرائتی جامع و کامل است اما تاکنون معرفی روشن و شفافی از مکتب ناب اسلام در داخل و خارج از کشور عرضه نکرده ایم.

به گزارش خبرگزاری حوزه ،حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانیدر بازدید و دیدار مدیر همکاری های علمی بین المللی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها «سمت» از مؤسسه البیان للتواصل و التاصیل، افزود:

ما به عنوان جامعه شیعی باید چنان شفاف و روشن خودمان را معرفی کنیم که در عرصه بین الملل و در مواجهه با اهل سنت متهم به تقیه و پنهان کاری نشویم.

رئیس انجمن کلام حوزه ابراز داشت: اگر صادقانه و بدون تکلف در قالب یک چارچوب معین و مشخص به معرفی “خود” و شناسایی “دیگری” بپردازیم، زمینه مطلوبی برای عرضه تشیع و گسترش شیعه و بستر تفاهم و همدلی با سایر مذاهب اسلامی به وجود می آید.

فقدان تواصل فرهنگی یکی از معضلات و اشکالات مهم جهان تشیع است و همین مساله سبب شده تا در تحولات علمی، فرهنگی، سیاسی وغیره در حاشیه مبادلات بین المللی قرار بگیریم به عبارت بهتر ما به اندازه ای که فریاد می زنیم، حرف نمی زنیم.این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: موسسه البیان للتواصل و التاصیل به دنبال گفت و گوی سازنده و شفاف در عرصه جهانی است و از رهیافت این مباحث می خواهد تصویر واضحی از شیعه ناب به دور از نگاه های غیرعلمی و نادرست عرضه نماید.

مؤسس موسسه البیان للتواصل و التاصیل عنوان کرد: فقدان تواصل فرهنگی یکی از معضلات و اشکالات مهم جهان تشیع است و همین مساله سبب شده تا در تحولات علمی، فرهنگی، سیاسی وغیره در حاشیه مبادلات بین المللی قرار بگیریم به عبارت بهتر ما به اندازه ای که فریاد می زنیم، حرف نمی زنیم.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین سبحانی، ما باید به درجه ای از شناخت از مخاطب هدف برسیم که بتوانیم با زبان همان فرهنگ و ملت تشیع را در قالب چهارچوب های اصلی آن عرضه و نشر دهیم.

وی خاطرنشان کرد: هدف موسسه البیان این است که شیعه را با زبان اصلی خود به جهان پیرامون بشناساند و حرف بزند و در برابر اقدامات و جهت گیری هایی که می کند زبان استدلال قابل قبولی داشته باشد.

مؤسس موسسه البیان للتواصل و التاصیل، تاکید کرد: خلا حضور موثر فرهنگی و معرفتی شیعه در تحولات و نفوذ فرهنگی جهان بین الملل از نظر ما قابل ترمیم است و می توان شکاف های ایجاد شده در طول سده های گذشته را با تواصل و تاصیل هدفمند و در قالب چهارچوب های مشخص کاهش داد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی ابراز داشت: ما باید به یک تابلوی شفاف معرفی تشیع برسیم چرا که بسیاری از سیگنال هایی که تاکنون از معرفی شیعه عرضه شده تصویری مشتت و گاهی آزار دهنده ای ترسیم کرده و پاسخی به پرسش های “دیگری” از نیازهای امروز جهانی ندارد.

رئیس انجمن کلام حوزه علمیه قم، تصریح کرد: در همین رابطه و برای عرضه شیعه با زبان شفاف و روشن یک موسوعه ۳۰ جلدی توسط اساتید تراز اول حوزه در دست تدوین است و برخی از کتابهای این موسوعه هم منتشر شده است.

وی ادامه داد: موسسه البیان تلاش می‌کند قرائتی از تشیع را عرضه کند که کاملا مبتنی بر حوزه اصیل شیعه باشد به‌گونه‌ای تمام بزرگان و اندیشمندان حوزوی آن قرائت را تایید کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی اظهار داشت: توجه به عقلانیت، اعتدال و ملاحظات موردنیاز به همراه تبدیل کردن این موسسه به یک ادبیات و پایگاه مرجع برای معرفی تشیع با زبان امروزی و با دوری از پیچیدگی‌های زبان درون شیعی برای مخاطب غیر شیعی از دیگر اهداف مهم موسسه البیان می‌باشد.

مؤسس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل با اشاره به ویژگی‌های موسوعه ۳۰ جلدی فرهنگ شیعی گفت: مخاطب این مجموعه‌ها افراد فرهنگی غیر شیعی مانند بدنه جامعه سنی، مسیحیت و حتی ملحدین هستند و در نظر داریم این موسوعه ۳۰ جلدی را به پنج زبان مهم دنیا ترجمه و در یک نشر معتبر منتشر نماییم.

وی افزود: این موسوعه ۳۰ جلدی دارای مواضع و دیدگاه‌های شیعه در باب قرآن کریم، سنت و حدیث ،پیامبر اکرم (ص)، اهل‌بیت(ع)، منابع معرفتی، الهیات (عقاید)، نظام اقتصادی شیعه، فقه تعایش و فقه الاختلاف است.

مؤسس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل افزود: عرفان، معنویت خانواده، زنان،حقوق بشر،مهدویت،فلسفه سیاسی اسلام، اعتقادنامه شیعه، شیعه و تمدن اسلامی، سبک زندگی نظام تعلیم و تربیت و غیره از دیگر بخش‌های مهم این موسوعه است که هرکدام در قالب یک مجلد تدوین خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی ابراز کرد: موسوعه ۳۰ جلدی شیعه در فاز اول آن به ۵ زبان زنده دنیا در موسسات انتشاراتی مطرح و قابل اعتنا در کشورهای دیگر ترجمه خواهد شد.

رئیس انجمن کلام حوزه، اظهار داشت: ورود جدی تر به حوزه سنت و تجدد با قرائت شیعه از دیگر اهداف مهم موسسه البیان للتواصل و التاصیل است.

وی تاکید کرد: جامعه هدف مؤسسه البیان جامعه نخبگانی علاقه مند به دانایی و فهم بیشتر از تشیع و طبقه متوسط فرهنگی به ویژه در خارج از کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی بیان کرد: معارف شیعی باید چنان واضح و آشکار به نسل جدید منتقل شود که یک جوان شیعی درک صحیحی از هویت دینی و جایگاه خود در نظام هستی و مبادلات بین المللی داشته باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه یادآور شد: مؤسسه البیان للتواصل و التاصیل ظرفیت لازم برای تامین محتوای جدید و غنی سازی متون آموزشی مراکز علمی داخل و خارج از کشور را دارا بوده و آماده کمک به سازمان سمت در این راستا است.

مؤسسه البیان للتواصل و التاصیل، گفت: موسسه البیان و سازمان سمت می توانند پروژه معرفی شیعه به زبان ساده را در قالب انتشار کتاب های ساده و قابل فهم برای عموم مردم به صورت مشترک دنبال کنند.

راه اندازی البیان آرزوی بسیاری از اندیشمندان شیعی بوده است

مدیر همکاری های علمی بین المللی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها «سمت» نیز در این دیدار، اظهار داشت: فکر و اندیشه معرفتی که در تأسیس موسسه البیان للتواصل و التاصیل وجود دارد از آرزوهای همیشگی بسیاری از اندیشمندان و فرهیختگان اسلام ناب و تشیع اصیل بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد ابوالقاسمی اضافه کرد: اقدامات و اهدافی که البیان به دنبال آن است در نهایت سبب نشر عقلانی و به دور از حاشیه شیعه اصیل در کنار تعامل و ارتباط بیشتر با سایر مذاهب اسلامی خواهد شد که نیاز امروز جهان اسلام است.

مدیر همکاری های علمی بین المللی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها «سمت»، اظهار داشت: مفاهیم و مباحثی که البیان به دنبال است بر مبنای نیازها و سوالات روز جامعه اسلامی و مبتنی بر اصول و موازین عقلانی است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی گفت: تشیع ناب باید به نحوی در داخل و خارج از کشور عرضه و معرفی شود که فصل تمایز آن به عنوان مذهب حقه اسلام برای پیروان آن مانند روز روشن و مایه افتخار و تعلق خاطر ناگسستنی به آن شود.

به گفته وی، بیشتر کتاب هایی که تاکنون در معرفی شیعه در داخل و خارج از کشور منتشر شده به جنبه کلامی تشیع پرداخته و از جنبه های اجتماعی آن غفلت ورزیده و این همان خلا ای است که البیان به دنبال پر کردن و از بین بردن آن می باشد.

مدیر همکاری های علمی بین المللی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها «سمت»، ادامه داد: البیان با برنامه ریزی و هدف گذاری های خود می تواند سبد معرفتی خانواده های شیعی در داخل و بسته فکری مخاطبان و علاقه مندان به تشیع در خارج از مرزهای شیعی را تامین کند.

وی یادآور شد: سازمان سمت برای توزیع و تبدیل آثار موسسه البیان آمادگی کامل دارد. همچنین تامین محتوای فکری و معرفتی نوشیعیان یکی از نقاط حساسی است که امید داریم موسسه البیان بتواند در این راستا گام های بلندی بردارد.

در این جلسه مقرر شد تا در گام نخست همکاری های مشترک، برنامه ریزی لازم جهت ترجمه برخی آثار سازمان سمت توسط موسسه البیان دنبال شود و طرح پژوهشی جامعی برای انتشار کتب تخصصی شیعی توسط دو طرف طراحی گردد.

همچنین تشکیل کارگروه علمی برای پیشبرد و بسترسازی اهداف مشترک و پایه ریزی بستر تولید سلسله کتب درسی مراکز علمی و متون مبنایی سازمان سمت همکاری کنند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :