تاريخ : پنج شنبه 1399/12/7 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 71012
سلوک علما نقش مهمی در تقویت نظام اسلامی دارد

سلوک علما نقش مهمی در تقویت نظام اسلامی دارد

آیت‌الله استادی با بیان اینکه از الطاف خداست که عالمان شیعه در طول تاریخ دنبال علم، عمل و معنویات بودند، تأکید کرد: امروز عمل اهل علم بیش از هر چیز برای حفظ و ترویج نظام و حمایت از رهبر معظم انقلاب مؤثر است؛ اگر درست عمل کنیم، موجب تقویت و اگر بالعکس باشد بیش از هر چیز، لطمه می‌زند.

به نقل از ایکنا، مراسم رونمایی از آثار کنگره بین‌المللی سیدمرتضی امروز، هفتم اسفندماه با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب، همچنین پیام آیت‌الله العظمی جوادی آملی، با حضور آیت‌الله محمدی ری‌شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، آیت‌الله استادی، استاد حوزه علمیه، حجت‌الاسلام مروی، تولیت آستان قدس رضوی و سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مؤسسه دارالحدیث برگزار شد.

آیت‌الله رضا استادی طی سخنانی گفت: فعالیت بسیار سنگین پنج‌ساله با زحمات حدود چهل نفر برای این رویداد صورت گرفته است. بیش از صد کتاب و رساله در چهل جلد، گنجانده شده و تمام نسخه‌ها از داخل و خارج از کشور، جمع‌آوری و بازبینی شده است. بیش از ۱۵۰ مقاله به همایش ارسال شد که در بیست جلد منتشر و در مجموع شصت جلد اثر برای این کنگره تألیف شده است.

وی افزود: باید از مقام معظم رهبری تشکر کنیم که مشوق این کار هستند، همچنین باید از آستان قدس رضوی و آیت‌الله محمدی ری‌شهری قدردانی کرد.

استادی با بیان اینکه این مسئله مغفول مانده است که ما از ابتدای غیبت چه چیزی داشتیم و علما چه تلاشی کردند؟ تصریح کرد: در ابتدای دوره غیبت کبری، شفاهیات فراوان و مکتوبات متفرقی داشتیم که خیلی در معرض آسیب بود، چند نفر از علما به این آسیب‌پذیری توجه کردند. کلینی، صدوق، برادر و پدرش، سیدمرتضی، سیدرضی و شیخ طوسی به فکر تدوین شفاهیات و اصول متفرق مکتوب پرداختند. البته این افراد محقق بودند، نه اینکه صرفاً بخواهند این روایات و موضوعات را جمع کرده باشند.

استاد حوزه اضافه کرد: در عین اینکه شیعه پایه‌گذار همه علوم است، ولی آنها در زمان ائمه، فقه مکتوب داشتند و طبری تفسیر و تاریخ داشت و با حمایت حکومت‌ها آثار آنها رواج می‌یافت، ولی چند عالم بزرگوار با زحمات فراوان جواب شبهات و این شبهه را که شیعه حرفی برای گفتن ندارد، دادند.

استادی بیان کرد: این شخصیت‌ها فقه، رجال و تفسیر را حفظ کردند. تفسیر ۱۰ جلدی سیدرضی بسیار مهم است که فقط یک جلد آن مانده است یا فقط سی تا چهل اثر شیخ صدوق باقی مانده است در حالی که او نزدیک به دویست اثر دارد. علامه حلی گفته است که همه علمای بعد بر سر سفره کلینی، صدوق و سیدرضی و سید مرتضی نشسته‌اند و اگر این زحمات را تحمل نکرده بودند، شبهات فراوان آن دوره و وجود علمای اهل سنت تحت حمایت دولت‌های وقت، باعث از بین رفتن معارف شیعه می‌شد.

وی افزود: اگر این چند نفر ادبیات معمولی و از معمولی پایین‌تر داشتند، مشکلاتی برای شیعه ایجاد می‌شد، ولی خواست خدا بوده که ما چنین شخصیت‌هایی داشتیم که به تعبیر علمای اهل تسنن، امام ادب بودند. عظمت این بزرگواران طوری است که شیعه و سنی به آن معترف هستند.

وی بیان کرد: البته اشتباهاتی هم در آثار ایشان بوده که باید تصحیح کنیم. بنابر این عظمت و بزرگواری آنها در جای خود و تصحیح برخی مطالب علمی هم سر جای خود است. در مورد سید مرتضی گفته شده که وی امیرالحاج و نقیب‌النقباء بوده است و جالب اینکه ابن حجر که اهل تسنن است می‌گوید ریاست‌های ظاهری او را از معنویات باز نداشته است، مراقبت بر تلاوت قرآن و قیام در شب داشته است.

آیت‌الله استادی تأکید کرد: این از الطاف خداست که عالمان ما در طول تاریخ دنبال علم، عمل و معنویات بودند؛ امروز بیش از هر چیز برای حفظ و ترویج نظام و حمایت از رهبری، عمل اهل علم مؤثر است که درست عمل کنیم و اگر بالعکس باشد بیش از هر چیز لطمه بزند.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :