تاريخ : شنبه 1400/4/5 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 71355
واکاوی نقش احادیث و آراء اهل سنت در فهم روایات فقهی و فقه امامیه

واکاوی نقش احادیث و آراء اهل سنت در فهم روایات فقهی و فقه امامیه

رساله دکتری «نقش احادیث و آراء اهل سنت در فهم روایات فقهی اهل بیت علیم السلام با تاکید بر دیدگاه آیت الله بروجردی» دفاع شد.

این رساله با هدف تبیین کاربست های بهره گیری از احادیث و آراء اهل سنت در فقه امامیه به بررسی منابع فقهی و اصولی امامیه پرداخته و سه محور دانشی قابل تحلیل در این موضوع را مورد مطالعه قرار داده است:

- نقش احادیث و آراء اهل سنت در تحلیل و تبیین ویژگی های اثرگذار بر روایتگری راویان و فقیهان دو قرن اول هجری

- اثرگذاری احادیث و آراء اهل سنت در بازسازی فضای صدور و بستر اجتماعی - فرهنگی صدور روایات فقهی اهل بیت علیهم السلام، و ساماندهی مشهورات و همچنین تبیین فتوای رایج برای ساماندهی «جهت صدور»

- تحلیل دلالی روایت فقهی اهل بیت علیهم السلام و نمودهای اثر بخشی بهره گیری از احادیث و آراء اهل سنت در تثبیت الفاظ گزاره ها و نفی احتمال نقل به معنا، توان افزایی تحلیلی و تولید شبکه معنایی

در ضمن بحث از محورهای سه گانه، آثار و تبعات بهره گیری از راویان مشترک و همچنین گزاره های حدیثی اهل بیت علیهم السلام در مصادر اهل سنت و نقش و کاربست های آن نیز مورد نقادی قرار گرفته است.

در این پژوهش نظر شهرت یافته از آیت الله بروجردی در باره نقش احادیث و آراء اهل سنت در فقه امامیه، بر پایه ی مبانی اصولی و تطبیقات فقهی مطرح شده در تقریرات مانده از ایشان، صحت سنجی، تحلیل و تبیین شده است.

گفتنی است این رساله دکتری به راهنماییآیت الله تسخیریو حجت الاسلام و المسلمین حسن ضیاء توحیدی؛ مشاورهحجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد رضا ضمیریو نگارشسید محمد حسن حکیمبه انجام رسیده است. جلسه دفاعيه اين رساله یکشنبه ۳۰ خرداد ماه توسط هیئت داوران متشکل از:حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر اکبر خادم الذاکرین و حجت الاسلام و المسلمین دکتر خدارحم مرادی، در جامعة المصطفی العالمية ـ مدرسه عالی فقه تخصصی، برگزار شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :