مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : دعا و توسل
محل نشر : قم
ناشر : بوستان کتاب
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1386 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 152
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

دعا و توسل

در پاسخ به شبهات وهابیون درباره دعا و توسل

این اثر، دومین نوشته از مجموعه کتاب هایی با عنوان «تبیین باورهای شیعی» است که مؤلف در پاسخ به شبهات وهابیون درباره دعا و توسل نوشته است. مؤلف با بهره گیری از آیات الهی و احادیث اهل بیت، جایگاه والای دعا و توسل در اسلام را ترسیم کرده است.

با استناد به مهم ترین کتاب های اهل سنت، مانند صحیح بخاری و صحیح مسلم، دیدگاه عالمان اهل سنت درباره این موضوع مهم اسلامی بیان و ثابت شده که شبهات وهابیون، بی اساس و بی سند است:

وقتی شیعیان به ائمه (علیهم السلام) متوسل می شوند، بدین معنا نیست که آنان فاعل مستقل هستند، بلکه واسطه بین خداوند و مردم می باشند. وقتی انبیا و ائمه معصومین (علیهم السلام) در قید حیات باشند، هیچ مانعی نیست که برای شفای مریضان و بینا شدن کور مادر زاد به آنان متوسل شد، اما وقتی انبیا و ائمه معصومین فوت کرده باشند، آیا باز متوسل شدن به آنان جایز است یا خیر؟ نهایت این است که متوسل شدن به آنان بعد از حیاتشان، جایز نباشد، اما شرک نیست. ولی وهابی ها می گویند: در حال ممات اگر کسی متوسل به انبیا و ائمه شود جایز نیست، حتی شرک می باشد.

فهرست

بخش اول/ حاجت خواستن از پیامبر و اولیای خدا.

بخش دوم/ فاعل حقیقی خداوند است: برهان وهابی ها، سخن گفتن پیامبر با کشته های بدر.

بخش سوم/ حاجت خواستن از پیامبر بعد از وفات آن حضرت: اصل اباحه یا حرمت؟ مغالطه محمد بن عبدالوهاب، استغاثه به غیر از خدا از نظر حدیث.

بخش چهارم/ توسل به انبیا و اولیای خدا در دعا: توسل چیست؟ جواز توسل از دیدگاه روایات، توسل شافعی به اهل بیت (علیهم السلام)، توسل به پیامبر در حیات و بعد از وفات.