تاريخ : یکشنبه 1400/5/31 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 71464
واقعه کربلا؛ پرچم برافراشته عدالت‌خواهی در تاریخ بشریت است

واقعه کربلا؛ پرچم برافراشته عدالت‌خواهی در تاریخ بشریت است

حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی مهم‌ترین دلیل اهمیت هر واقعه را آثار و پیامد‌های آن دانست و تصریح کرد: کربلا موجی در تاریخ بشر ایجاد کرده است که تا دامنه آن تا قیامت ادامه خواهد یافت و هر لحظه بر الهام‌بخشی و تأثیرگذاری آن افزوده خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین علی عباسیرئیس جامعةالمصطفی، شب ۲۷ مرداد، در حسینیه شهرک مهدیه قم در جمع طلاب غیر ایرانی که با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی حضور داشتند و همچنین عده‌ای که مجازی برنامه را دنبال می‌کردند، سخنرانی کرد.

وی با اشاره به اهمیت حادثه کربلا و اهمیت پیوند جان و قلب پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) با این واقعه تاریخی، ابرازکرد: همه ما باید با تمام وجود و از صمیم قلب با داستان کربلا و حرکت امام حسین(ع) ارتباط روحی و عاطفی برقرار کنیم. از امام رضا(ع) نقل شده است که فرمودند؛ اگر برای چیزی می‌گریید، برای امام حسین(ع) بگریید، یعنی هر گاه عاطفه شما تحریک شد، سعی کنید رابطه‌ای با حادثه کربلا برقرار کنید.

وی، با اشاره به روایتی ازامام صادق(ع)درباره زائران بارگاه امام حسین(ع)، خاطرنشان کرد: نخستین مرقدی که برای سیدالشهدا(ع) بنا گردید، به دستور مختار ثقفی و به اجرای ابراهیم مالک اشتر ساخته شد. البته بعد‌ها منصور دوانیقی آن را تخریب کرد و در ادامه، بار‌ها زیارتگاه‌هایی ساخته و تخریب شد تا اینکه معزالدوله دیلمی، از خاندان آل‌بویه، موفق به فتح بغداد گردید و بارگاه آن حضرت(ع) را توسعه داد و در سال ۳۵۲ ق، نخستین دسته‌های عزاداری عمومی را در بغداد راه‌اندازی کرد.

رئیس جامعةالمصطفی واقعه کربلا را پرچم برافراشته عدالت‌خواهی در تاریخ بشر دانست و تأکید کرد: این پرچم همواره باید برافراشته بماند. گاهی عده‌ای در انتقاد از برگزاری مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) اظهار می‌داشتند حسین، «حسین خون» است، نه «حسین گریه»، ولی باید توجه داشت گریه بر امام حسین(ع) و اصحاب و یاران ایشان، از سر ضعف نیست، بلکه نشانه پیوند جان و قلب ما با آرمان‌های عاشورا و قرائت اصیل آن حضرت از اسلام در برابر قرائت انحرافی‌ است که تلاش می‌شد به نام اسلام ارائه شود.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) و اصحاب ایشان، مخلصانه و ایثارگرانه، جان خود را تقدیم نمودند تا این پرچم برافراشته بماند و ما، که مخاطب درس‌ها و عبرت‌های عاشورا هستیم، باید با تمام وجود خود، با حرکت سیدالشهدا(ع) ارتباط برقرار کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با تأکید بر عظمت حادثه کربلا، یادآور شد: عظمت حادثه‌ها وابسته به چند عامل است؛ عامل نخست، نقش‌آفرینان و خالقان آن حادثه هستند که به آن عظمت می‌دهند؛ به راستی چه شخصیت و انسان‌هایی را می‌توان بالاتر از امام حسین(ع) و اصحاب ایشان یافت؟ عامل دیگر عظمت حادثه کربلا، انگیزه خالص، الهی و بی‌شائبه این واقعه است؛ در حرکت سیدالشهدا(ع)، هیچ امید و آمالی برای دنیا و مطامع و مقامات دنیوی وجود نداشت؛ از این رو، آن حضرت فرمودند؛ خدایا، شاهدی آنچه انجام می‌دهیم، برای قدرت‌طلبی و دنیا و سلطنت نیست، بلکه آمده‌ایم حقایق دین و مکتب رسول خدا(ص) را که جماعتی می‌کوشند آن را به انحراف بکشانند، احیا کنیم.

وی عامل بعدی عظمت حادثه کربلا را کیفیت وقوع آن خواند و گفت: ماجرای کربلا حادثه‌ای شگفت‌انگیز است؛ در سویی، اوج ایثار، عشق به خدا، فداکاری، معنویت، اخلاص و جوانمردی قرار دارد و در سوی دیگر نیز شاهد اوج شقاوت با اعمالی همچون بستن آب، کشتن طفل شش ماهه، مثله کردن پیکر شهدا، آتش زدن خیمه‌ها و. هستیم. همه این‌ها جزو عوامل عظمت حادثه کربلا به شمار می‌آیند.

رئیس جامعةالمصطفی، در پایان، مهم‌ترین دلیل اهمیت هر واقعه را آثار و پیامد‌های آن دانست و تصریح کرد: کربلا موجی در تاریخ بشر ایجاد کرده است که تا دامنه آن تا قیامت ادامه خواهد یافت و هر لحظه بر الهام‌بخشی و تأثیرگذاری آن افزوده خواهد شد. انقلاب اسلامی، نمونه‌ای از پیامد‌های کربلاست. همان گونه که امام خمینی(ره) تصریح کردند، هر چه داریم، از محرم و عزاداری بر سیدالشهدا(ع) داریم و این موج همچنان در تاریخ به حرکت خود ادامه می‌دهد.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :