نقد و بررسى نظريّه سيوطى در باب تناسب سوره‏ ها - صفحه 78

كليدواژه: سيوطى، جلال‏الدين / تناسق الدرر / تناسب سوره‏ها / ترتيب سوره‏ها / اعجاز قرآن / آيه / سوره.

مقدّمه

قرآن كريم، پرتو جاويدان علم و حكمت پروردگار، اقيانوسى است بيكران از حقايق ناب و شايگان كه بايد به واقع بزرگ‏ترين و گرانبهاترين ميراث اسلام، براى تمامى انسانها در تمامى زمانها و مكانها به شمار آيد.
اين كتاب عظيم ـ كه گوياترين شاهد و گرامى‏ترين برهان بر حقّانيّت پيامبر اسلام است ـ گنجينه همه معارف الاهى و سرچشمه همه قوانين ربّانى است. بر خلاف مكتوبات بشرى، با گذشت روزگاران، غبار كهنگى و زنگار فرسودگى، بر دامانش نمى‏نشيند و به سان گوينده‏اش، جلوه ابدى و حيات سرمدى دارد. از آنجا كه قرآن مجيد، از ديد يك مسلمان، پس از ذات اقدس يزدانى، شريف‏ترين حقايق مى‏باشد، علوم وابسته به آن نيز ـ كه به «علوم قرآنى» معروف‏اند، مهم‏ترين و ارزشمندترين دانشهاى دينى خواهد بود.
علاوه بر انديشمندان مسلمان، عدّه قابل توجّهى از مستشرقان و اسلام‏شناسان غير مسلمان هم، به سبب همين ويژگيها، در راه آموزش و پرورش دانشهاى قرآنى، صرف عمر و بذل همّت كرده‏اند. كتابها و رساله‏هاى فراوان، به مرور اعصار، به قلم هر دو گروه، در زمينه علوم قرآنى نوشته شده است كه بخشى ارجمند و گرانقدر از ميراث فكرى و عقيدتى جوامع مسلمان به شمار مى‏آيد.
در ميان قرآن‏شناسان و نويسندگان مسلمان، مفسّر و محدّث بلندآوازه اهل سنّت، حافظ جلال‏الدين سيوطى، از مقام والا و موقعيّت ممتازى برخوردار است. آثار نامدار او، با گذشت بيش از پانصد سال، هنوز هم در محافل دانشگاهى و حوزه‏هاى دينى مورد استفاده قرار مى‏گيرد. در بين تأليفات فراوان سيوطى، كتاب «تناسق الدرر فى تناسب السور» يكى از مصنّفات كم‏حجم، امّا پر محتواى اوست كه

صفحه از 99