مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : یک پنجره خورشید
پديدآورنده : محمد هادی زاهدی
محل نشر : مشهد
ناشر : آستان قدس رضوي، معاونت تبليغات اسلامي
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1398
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 128
زبان : فارسی
شابک : 0- 18 - 6852 - 622 - 97
جستجو در Lib.ir

یک پنجره خورشید

سیره و شمایل پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) از زبان امام رضا (علیه‌السلام)

از سده های نخستین اسلامی تاکنون، آثار متعددی پیرامون سیره پیامبر اکرم(ص) نگارش شده است و هر کدام از نویسندگان تلاش کرده اند تا جلوه‌ای از این خورشید پرفروغ و بی غروب را برای مخاطبین ترسیم کنند. بی تردید از بهترین شمایل ها و سیره هایی که به اختصار توانسته بارقه هایی چشم نواز و راهگشا را از آن ستارۀ تابان و خورشید نورافشان بیان کند، روایتی است که امام علی بن موسی الرضا(ع) از پدران ارجمند خود از زبان دو سبط پیامبر، امام حسن(ع) و امام حسین (ع) روایت کرده و این روایت تقریبا در سیره هایی که پس از قرن سوم نوشته شده، بازتاب یافته است.

برای تبیین مطالبی که در این روایت آمده، از دیگر منابع معتبر نیز استفاده شده تا مجموعه ای کم حجم، اما تا حد ممکن گویا، در اختیار خوانندگان این اثر قرار گیرد و بدیهی است که ترتیب مطالب و نوشته ها بر اساس همان روایت امام هشتم(ع) است.

کتاب «یک پنجره خورشید» متشکل از هشت فصل در عناوین: «سپیده دم آفتاب»، «رسم آفتاب»، «دنیا از نگاه آفتاب»، «رفتار آفتاب»، «آفتاب و مردم»، «آفتاب و نیازمندان»، «شیوه آفتاب» و «سکوت و سخن آفتاب» است.
ویژگی‌های رفتاری پیامبر(ص)، ازدواج با حضرت خدیجه(س)، سلام کردن به همگان، حرکت بر مدار حق، تشویق کمک به نیازمندان، پرهیز از بحث و جدل، خیرخواهی برای مردم، اخلاق خوش در برخورد با نیازمندان، دنیاگریزی پیامبر(ص) از زبان علی(ع)، شجاعت پیامبر(ص) و... از جمله مباحثی است که در فصل‌های هشتگانه این اثر مورد بررسی قرار گرفته است.


این اثر با بیان سیره و شمایل پیامبر اکرم(ص) از زبان امام رضا(ع) توسط محمد هادی زاهدی گردآوری شده و با ارزیابی علمی حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی در شمارگان ۲ هزار نسخه توسط اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی تهیه و منتشر شده است.