تاريخ : پنج شنبه 1400/9/25 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 73821
لزوم کوتاه‌ترشدن فرایند پژوهش و ارتباط بین پژوهشگاه‌ها و حاکمیت

لزوم کوتاه‌ترشدن فرایند پژوهش و ارتباط بین پژوهشگاه‌ها و حاکمیت

در مراسم هفتمین جشنواره پژوهشگاه و دهمین همایش ملی حدیث پژوهش مسئولین دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث بر ضرورت کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تر شدن فرایندهای پژوهش، همچنین لزوم برنامه ریزی یرای ارتباط بین پژوهشگاه ها و حاکمیت، تأکید کردند.

در مراسم هفتمین جشنواره پژوهشگاه و دهمین همایش ملی حدیث پژوهش، که روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه جاری در تالار علامه مجلسی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار گردید، از اساتید، پژوهشگران و دانشجویان برگزیده هفتمین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث تجلیل شد.

این مراسم با حضور و سخنرانی دکتر محمد صادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری،حجت الاسلام دکتر رضا برنجکارقائم مقام و مشاور عالی رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث،حجت الاسلام دکتر عبدالهادی مسعودیقائم مقام رئیس دانشگاه قرآن و حدیث و پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.

قائم مقام رئیس دانشگاه قرآن و حدیث در سخنانی ضمن تأکید بر لزوم کم هزینه و کوتاه‌ترشدن فرایند پژوهش گفت:

باید فرایندهای پژوهش کوتاه تر و کم هزینه تر شود چرا که پژوهش در کشورمان پر هزینه شده است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالهادی مسعودی با اشاره به هفته پژوهش اظهار داشت: این هفته ها و روزها برای این است که ما هویت آن شئ را بهتر بشناسیم، هفته پژوهش یعنی هویت پژوهش را فهمیدن و بیشتر دانستن است.

وی ادامه داد: پژوهش به معنای تولید و زایش است و در واقع یک یادگاری از محقق و پژوهشگر است، یعنی چیزی را انسان تولید کند که دیگران به آن نرسیده اند و دیگرانی به آن نیاز دارند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعودی ابراز داشت: چرا باید از هر ۱۷۰ هزار مقاله ، یک نوآوری وجود داشته باشد؟ پژوهش تکرار گفته ها و واگویی نوشته ها و آوردن دوباره متن های پیشین نیست بلکه پژوهش زایش است و باید در این جهت حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: باید افق های پژوهشی را برای دانشگاه ترسیم کنیم و آن را به محققان بیان کنیم، از همین رو می توانیم در زمینه پژوهش در سه عرصه فعالیت کنیم: معنویت و اخلاق ، مبانی نظری و بنیادی حدیث و قرآن ؛ و مباحث میان رشته ای یعنی پیوند متون وحیانی با علوم انسانی .

قائم مقام رئیس دانشگاه قرآن و حدیث بیان داشت: در پردازش مواد خام قرآنی و حدیثی در پژوهشگاه و دانشگاه اقدامات خوبی صورت داده ایم و علاوه بر این در باره معنویت و اخلاق در فضای پژوهشی کشور به صورت جدی اقداماتی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: پژوهش در کشورمان پر هزینه شده است و باید فرایندهای پژوهش کوتاه تر و کم هزینه تر شود .

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعودی تصریح کرد: نیازمند این هستیم که طلاب و دانشجویان را وارد پژوهش کنیم و در این میان نیاز است هر پژوهشگر مطالعات و گستره و ژرفای پژوهش خود را افزایش دهد.

حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار، قائم مقام و مشاور عالی رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث نیز در سخنانی بر لزوم ارتباط بین حاکمیت و پژوهشگاه ها تأکید کردند.

ایشان ضمن تبریک هفته پژوهش اظهار داشت:

موسسه دارالحدیث در ذیل خود پژوهشگاه قرآن و حدیث و دانشگاه قرآن حدیث را دارد که در این میان  پژوهشگاه قرآن و حدیث دارای ۴ پژوهشکده و هر  پژوهشکده دارای سه گروه می باشد.

وی ادامه داد: ۴ پژوهشکده عبارتند از علوم و معارف حدیث، تفسیر اهل بیت، کلام اهل بیت و اخلاق و روانشناسی اسلامی است .

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین برنجکار تصریح کرد: مجموع کارهایی که در یک سال و نیم گذشته انجام شده است ۲۳ عنوان کتاب است که در ۲۴ جلد که در بیش از ۷ هزار صفحه به چاپ رسیده است و ۲۷ عنوان کتاب در ۳۲ جلد تحویل پژوهشگاه شده است.

قائم مقام و مشاور عالی رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث افزود:  ۱۲۲ مقاله هم به چاپ رسیده است و تعدادی مقاله هم در صف چاپ قرار دارند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان داشت: مرکز مطالعات و پژوهش های استراتژیک ریاست جمهوری نگاه کلان به کشور دارد از سوی دیگر ما از یک طرف حاکمیت را داریم که باید بر اساس یک کار کارشناسی و کار علمی تصمیم بگیرد و این هم فقط در علوم فنی و مهندسی نیست چرا که جهت دهی کشور را علوم انسانی شکل می دهند.

ایشان ابراز داشت: از طرفی مراکز پژوهشی را داریم که کارشان پژوهش است اما هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد.

وی ادامه داد: هر چند که پژوهشگاه های ما در مقطع کنونی توانایی این را ندارند که به نظام راه حل ارائه بدهند اما در این میان حاکمیت نیز این احساس نیاز را نمی کنند که به سمت پژوهشگاه ها روی بیاورند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین برنجکار تصریح کرد: در برخی مواقع هم شاهد هستیم که برخی مراکز مستقلا برای خودشان پژوهشگاه می زنند در حالی که پژوهشگاه های بسیاری در کشور وجود دارد.

وی افزود: واقعا این وضعیت به کشور آسیب می زند و باید این رویه اصلاح شود تا بتوانیم مشکلات کشور را حل کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین برنجکار ادامه داد: در کشورهای مختلف واسطه هایی بین حاکمیت ها و پژوهشگاه ها این ارتباط را شکل می دهند و موجب رشد و ارتقای کشورشان می شوند.

وی ابراز داشت: این کار را فرهنگستان ها باید انجام بدهند حال این که ما در کشورمان فرهنگستان علوم انسانی نداریم که باید این فرهنگستان تشکیل شود و علاوه بر این فرهنگستان هایی که هم وجود دارد به خوبی عمل نمی کنند.

قائم مقام و مشاور عالی رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث خاطر نشان کرد: فرهنگستان های موجود با مشابه های خارجی تفاوت هایی اساسی دارند و باید به ماموریت های خودشان برسند نه این که به نهادهای جزیی و تشریفاتی تبدیل شوند.

لازم به ذکر است که در این مراسم از برگزیدگان هفتمین دوره این جشنواره پژوهشی تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

پژوهشگران برگزیده:

۱.حجت الاسلام سیدمحمود طباطبایی­ نژاد، پژوهشگر برتر پژوهشکده علوم و معارف حدیث

۲.حجت الاسلام دکتر سیداکبر موسوی تنیانی، پژوهشگر برتر پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام

۳.حجت الاسلام دکتر مهدی کمانی نجف ­آبادی، پژوهشگر برتر پژوهشکده تفسیر اهل بیت علیهم السلام

۴.آقای دکتر عبدالله عمادی، پژوهشگر برتر پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی

اساتید برتر برگزیده:

۱.دکتر احمد کریمی، استادیار گروه کلام، رتبه اول

۲.حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی غلامعلی، استادیار گروه حدیث، رتبه دوم

۳.حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباس پسندیده، دانشیار گروه روانشناسی و ارتباطات، رتبه سوم

دانشجویان برتر برگزیده:

۱.جناب آقای کاظم استادی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، رتبه اول

۲.سرکار خانم کوثر حلالخور، دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، رتبه دوم

۳. جناب آقای مسعود طالبی مقدم، دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، رتبه سوم، مشترک

۴. سرکار خانم معصومه صادقی، دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، رتبه سوم، مشترک

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :