تاريخ : یکشنبه 1400/10/19
کد خبر: 73971

«رهنمای دین؛ دستور تبلیغ»، منتشر شد

کتاب «رهنمای دین؛ دستور تبلیغ (رساله‌ای پیرامون امر به معروف و نهی از منکر)» به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

کتاب «رهنمای دین؛ دستور تبلیغ» اثر آیت‌الله محمدرضا کلباسی اشتری و تصحیح و تحقیق آیت‌الله احمد کلباسی اشتری و به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۳۶ صفحه منتشر شد.

امر به معروف و نهی از منکردو رکن محافظ ارزش‌های دینی نزد عموم مردم است و سهل‌انگاری نسبت به آن سلامت اعتقادی و رفتاری جامعه اسلامی را به خطر می‌اندازد.

«رهنمای دین؛ دستور تبلیغ» اثری است پیرامون امر به معروف و نهر از منکر که مؤلف در این اثر، جایگاه آمر به معروف و ناهی از منکر را ترسیم کرده و با استناد به آیات و روایات وظیفه الهیه مبلغان شریعت مسید المرسلین را توضیح و تفسیر فرموده و برای آن شرایطی مقرر فرموده است. توصیه وی در این راه اجتناب از تبلیغ دین بدون مطالعه و تحقیق و بررسی موضوع مورد تبیین مبلّغ است.

این کتاب به همت پرفسور عبدالجواد فلاطوری پس از تقریرنویسی از مطالف مؤلف و بازبینی نهایی آیت‌الله کلباسی به چاپ رسیده است. در تصحیح و تحقیق این رساله تمام آیات و روایات و شواهد، اعراب‌گذاری و مأخذیابی و ترجمه کرده است و در مواردی که نیاز به توضیح مؤلف بوده، برای همان مطلب شرح کوتاهی تدوین شده است.

از مطالب این اثر می‌توان به «ادله وجوب امر به معروف و نهی از منکر»، «گناه و عقوبت ترک این واجب الهی»، «حفظ دین در سایه امر به معروف و نهی از منکر»، «حرکت دشمن در ترویج باطل»، «آیا منبر رفتن و تبلیغ دین موجب کسر شأن می‌شود»، «علت آمدن انبیا»، «اثر وجود علما: اجرای دستورهای دین»، «امر به معروف و نهی از منکر؛ واجب دینی یا کفایی»، «عامل حفظ قوانین»، «شرایط و آداب دعوت»، «شرایط دعوت کننده»، «صدور مجوز برای اهل تبلیغ از سوی علما»،

در بخشی از این کتاب با عنوان «علت آمدن انبیا» می‌خوانیم:

«اصولاً نبوت (خاصه یا عامه) برای چیست؟ و غرض خداوند توانا از ارسال رسل چیست؟ و در این مورد عقل چه می گوید؟

عقل می گوید: بشر نیازمند به اجتماع است و بدون آن نمی تواند رفع حوایج و نیازمندی ها و دفع آلام و درمندی های خود را نماید. لازمه (آن) پیدا شدن سلسله افکار و اعمال و عقایدی است که مربوط به همان اجتماع و زاده آن است. اگر جلوی آن امیال و عقاید گرفته نشود، موجب انحطاط و زوال آن جامعه خواهد بود. روی این اصل است که عقل، آمدن پیامبران و آوردن دین را لازم می شمارد.

حال که به حکومت عقل دین لازم شد، باز هم به قضاوت عقل باید رجوع کنیم. عقل می گوید: همانطور که هر موجودی محتاج است به علت موجِده، همچنین نیازمند است به علت مبقیه. دین و مذهب هم از این قانون عمومی و اصل کلی خارج نیست و دارای این دو علت است؛ خصوص دین مقدس اسلام که بهترین و پاکترین ادیان و مقدس ترین قوانین بشریت است، دارای علت موجده ای است که آن، وجود مقدس انبیای خاصه پیغمبر اسلام(ص) است؛ و علت مبقیه ای که پیشوایان بزرگواران و جانشینان نامداران آن وجود مقدس اند؛ و در این زمان علما. ثُمَّ الأمثلُ فالأمثل»

علاقه‌مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتیwww.bustaneketab.irمراجعه کنند.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :