مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام
زمان پدیدآورنده: معاصر
ناشر : بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی
تاریخ انتشار : 1398
تعداد جلد : 3 (تاکنون)
قطع : وزیری
زبان : فارسی عربی
جستجو در Lib.ir

پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام

کتاب «پرتویی از تفسیر اهل بیت(ع)» آغاز حرکتی برای تحکیم مرجعیت علمی اهل بیت در تفسیر و تبیین قرآن است. در این کتاب تلاش شده همه روایات چه آن دسته که ارتباطشان آشکار و چه آنها که ناآشکار است، جستجو و گردآوری شوند.

بررسی اجمالی کتاب های تفسیر روایی نشان می دهد که تنها بخشی از میراث گرانبهای اهل بیت ع در تبیین قران کریم گرداوری شده است. هنوز در میان نوشته های تفسیری، جای «تفسیر جامع روایی» خالی است و گردآوری و چینش شماری از روایات در ذیل آیات قرآن بدون جستجوی فراگیر و ارزیابی لازم را نمی توان تفسیر جامع روایی نامید.

روایات تفسیری موجود در بهترین نوع خود حاصل فهم مؤلف از روایت و درک رابطه معمولا صریح آن با قرآن کریم است، ولی در پیوندهای ناآشکار کمتر کار شده و ارتباط های متعدد میان روایات و بخش های مختلف هر آیه، کمتر دیده شده است.

کتاب «پرتویی از تفسیر اهل بیت(ع)» آغاز حرکتی برای تحکیم مرجعیت علمی اهل بیت در تفسیر و تبیین قرآن است. در این کتاب تلاش شده همه روایات چه آن دسته که ارتباطشان آشکار و چه آنها که ناآشکار است، جستجو و گردآوری شوند. هم چنین از همه دانش ها و منابع در دسترس از قبیل لغت، ادب، تاریخ و برخی دانش‌های بشری در حد توان کمک گرفته شده است.

روش جمع ‌آوری این تفسیر بر مبنای فعالیت‌های گروهی و جمعی تدوین ‌شده که در نوع خود کم‌نظیر است، استفاده از حافظان قرآن و کارشناسان مسلّط بر احادیث و نیز رایانه و نرم افزارهای متعدد، از دیگر امتیازهای این تفسیر است.

مراحل تدوین این تفسیر عبارت اند از قطعه بندی متن، تعیین معنای کانونی، واژه پژوهی اجتهادی، ساختار شناسی نحوی و بلاغی، گردآوری قرینه‌های سیاقی و بیرونی مانند اسباب نزول و دیگر بخش ها که در مقدمه کتاب آمده است. در پایان تلاش شده است که از هر آیه، پیام‌هایی ناظر به پرسش‌های­ زمانه و مشکلات روزگار کنونی بر گرفته شود و بدینسان قرآن امتداد بیشتری تا ژرفای جامعه بیابد.