تاريخ : سه شنبه 1401/3/10 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 74260
ترویج سیره رضوی، از مأموریت‌های محوری دهه کرامت است

ترویج سیره رضوی، از مأموریت‌های محوری دهه کرامت است

رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: ترویج سیره و سنت رضوی از مأموریت‌های محوری در اجرای برنامه‌های دهه کرامت است.

عبدالحمید طالبی ظهر دوشنبه در نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه کرامت اظهار کرد: ترویج سیره و سنت رضوی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی و ارتقای فرهنگ جهاد عالمانه و همچنین ایجاد فضای امیدآفرین در جامعه از جمله مأموریت‌های محوری در اجرای برنامه‌های دهه کرامت است.

رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: آستان قدس رضوی در این دهه ۱۲۰ برنامه محوری در سطح شهر مقدس مشهد، ملی و بین المللی برگزار می‌کند.

وی با اشاره به برنامه‌های محوری آستان قدس اظهار کرد: ۲۰ برنامه با همکاری بنیاد بهره وری موقوفات، ۱۴ برنامه در حرم مطهر رضوی، ۲۷ برنامه توسط بنیاد کرامت رضوی، ۲۸ برنامه توسط مرکز ارتباطات و رسانه آستان و ۳۱ برنامه با محوریت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس برگزار می‌شود.

طالبی افزود: پویش ملی کتابخوانی، برگزاری شب شعر در شهرهای قم، طبس، شیراز و تبریز، برپایی کرسی‌های ملی تلاوت رضوی، در شب رحلت امام (ره) و ولادت امام رضا (ع) و برگزاری جشن‌های زیر سایه خورشید در خصوص ارائه خدمات به نیازمندان، برگزاری جشن «همه خادم الرضاییم» در تهران با همکاری شهرداری پایتخت، آزادی زندانیان و تشرف زائران محروم به حرم مطهر از جمله برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی است که در سطح ملی برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی همچنین به اجرای طرح به سوی حرم، ایجاد ایستگاه‌های استقبال از زائران در مبادی ورودی مشهد نیز اشاره کرد و گفت: در خصوص تشرف زیارت اولی‌ها و زائران محروم نیز برنامه‌هایی در نظر داریم همچنین در بخش خدمات رسانی ۲۰ ایستگاه پذیرایی در خیابان‌های منتهی به حرم با مشارکت مجموعه‌های مردمی شهرداری راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: جشن‌های شهر کرامت با بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های مردمی در چهار جهت حرم مطهر نیز برگزار می‌شود همچنین طرح ملی «من قرآن را دوست دارم»، اجرای برنامه «نقش ارادت» با اجرای نمایش‌های خیابانی و اجرای سرود عشق نیز از جمله برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی در دهه کرامت است.

طالبی در ادامه بیان کرد: در دهه کرامت امسال یک کتابخانه سیار در سرخس افتتاح و فروشگاه بزرگ کتاب رضوی در قم، افتتاح و کتابخانه امام رضا در میبد از جمله برنامه‌های فرهنگی در دهه کرامت در سطح کشور است.

رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: با مشارکت کمیته امداد ۲۰ واحد مسکونی و یک مدرسه در شهر رامیان گلستان و روستاهای اطراف آن، تعمیر و بازسازی ۲۲ واحد مسکونی در سرخس و بازسازی منازل سیل زده هرمزگان در شهرستان رودان و کلنگ زنی مرحله سوم زائرسرای رضوی، ۵۰ واحد در چاهک زابل، زهک، هامون و هیرمند، زمین ورزشی در منطقه توس از دیگر برنامه‌هایی که اجرا خواهد شد.

وی اظهار کرد: کنگره جهانی امام رضا (ع)، اجلاس جهانی امام خمینی (ره) و تمدن نوین اسلامی و مکتب اهل بیت (ع)، امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان و جشنواره کتاب رضوی و نشست‌های فرهنگ و معارف رضوی از جمله برنامه‌های علمی و پژوهشی مختلف در دهه کرامت است.

طالبی به برنامه‌های علمی و فرهنگی که قرار است در سطح بین‌المللی برگزار شود اشاره کرد و گفت: بررسی فرهنگ و میراث رضوی و برگزاری دوره تربیت مربی قرآن کودک و نوجوان به زبان‌های عربی، انگلیسی، اردو، آذری و فرانسه، هفته‌های فرهنگ رضوی در کشورهای مختلف، حضور در مرو کشور ترکمنستان و آشنایی با سیره، سبک زندگی امام رضا (ع) از جمله برنامه‌های مختلف علمی و فرهنگی در سطح بین المللی است.

رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی در ادامه افزود: از جمله برنامه‌های تبلیغی و ترویجی این دهه برگزاری برنامه ریحانه، ویژه سالروز میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر و همچنین برنامه شکوه رضوان با محوریت برگزاری جشن‌های دهه کرامت، صلای مهربانی با موضوع اجرای سرود ویژه میلاد حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، رواق هشتم با موضوع کتابخوانی، سیره رضوی با موضوع پرسمان دینی و سلسله نشست‌های تجلی نجابت با موضوع حجاب است.

وی گفت: مشارکت در طرح جهاد سلامت با استقرار گروه‌های پزشکی در روستاهای محروم ایجاد پاتوق خدمت اداری و استقرار دستگاه‌های خدمت رسانی در مدیریت امور مجاوران و ارائه خدمات خارج از نوبت برای محرومان از جمله برنامه‌های بخش خدمت رسانی به مردم است.

طالبی به برپایی بازارچه کارآفرینی بانوان با هدف حمایت و پشتیبانی از بانوان کارآفرین سرپرست خانوار در اردوگاه خاتون، ارائه خدمات مشاوره‌ای همراه با تخفیف، و ارائه بلیت رایگان موزه‌های آستان قدس در سه روز پایانی دهه کرامت نیز اشاره کرد.

رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: شب شعر ارادت رضوی و آئین شب میلاد و اختتامیه جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در این دهه برگزار خواهد شد.

وی همچنین به برگزاری جشن بزرگ مهدخت با هدف تکریم و بزرگداشت شخصیت والای حضرت معصومه (س) و معرفی الگوی مناسب به دختران اشاره کرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :