مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : ترجمه و شرح خصال صدوق
محل نشر : قم
ناشر : سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1400
تعداد جلد : 2
شمارگان : 500
قطع : وزیری
زبان : فارسی عربی
شابک : 978-622-207-171-4
جستجو در Lib.ir

ترجمه و شرح خصال صدوق

ترجمه و شرح خصال صدوق اثر ملاصالح روغنی قزوینی که توسط محمدکریم باریک‎‌بین و با همکاری رحیم خونبانی تصحیح و ترجمه شده است

کتاب ترجمه و شرحخصالصدوق اثرملاصالح روغنی قزوینیتوسطمحمدکریم باریک‎‌بینو با همکاری رحیم خونبافی تصحیح و ترجمه شده و به همت مرکز مدیریت حوزه علمیه قزوین به چاپ رسیده است.

کتاب شامل دو بخش عربی و فارسی است.

بخش عربی متن کتاب خصالشیخ صدوقشامل ۱۲۵۵ حدیث با ضبط نام راویان آنست. در این ترجمه از ناحیه ی مترجم (روغنی) به لحاظ رعایت اختصار، اسامی راویان حذف گردیده است.

بخش فارسی که در ذیل هر حدیث نگارش یافته است عبارت از ترجمه و احيانا شرح روایت از شیخ محمد صالح بن محمد باقر روغنی قزوینی (قدس سره)، با قلمی ساده و روان.

نگاهی به نسخه کتاب (برگرفته از مقدمه محقق کتاب)

کتاب (ترجمه و شرح خصال صدوق «ره») تأليف عالم کامل دانشمند جلیل القدر مولی محمد صالح روغنی قزوینی «ره» که تنها نسخه ی مسوده دستنویس آن، در زنجان به کتابخانه ی امام جمعه سابق زنجان مرحوم آية الله سید عزالدین حسینی زنجانی «ره» تعلق دارد، برای اولین بار تحقیق و بررسی و در شرف طبع و نشر قرار گرفته است.

مؤلف در پایان جلد اول اشاره نموده که بخش مزبور در ۷ محرم ۱۰۸۱ ق به پایان رسیده است. نامبرده در خلال این کتاب ارجاعاتی به برخی از تألیفات خود داده که از ذکر آنها در اینجا صرف نظر شد، قابل ذکر است که تحقیق و بررسی نصوص و متونی که به عنوان تنها نسخه ی مسوده دستنویس مؤلف به یادگار مانده، گرچه از جهت عدم وقوع تحریف و تصحیف و زیاده و نقصان، اطمینان پژوهشگر را به همراه دارد و کار را از حیث عدم نیاز به تطبيق نسخه های متعدد، آسان می نماید؛ ولی علی رغم این امتیاز احيانا تصرفات و حک و اصلاح های اعمال شده توسط مؤلف در نسخه ی مسوده کار را دشوارتر نموده و گاهی عدم وضوح نوشتار نیز مزید بر علت خواهد گردید.

در نسخه ی منحصر به فرد این کتاب نیز این جانب و استاد رحیم خونبانی که با حقیر همکاری مشترک داشته اند و همچنین ویرایشگر محترم این اثر، سرکار خانم مهدیه خسرویانی بی نصیب از مواجهه با این قبیل چالش ها نبوده ایم و بحمدالله وتوفيقه از مجموع این مشکلات عبور کرده و گنجینه ای ارزشمند و بی بدیل از فرهنگ و معارف اسلامی صادره از معصومین و پیشوایان دین مبین اسلام به نگارش محدث جلیل و والامقام «شیخ صدوق» و مترجمی خبیر و کم نظیر «ملا صالح روغنی قزوینی» به حضور برادران و خواهران محترم و پژوهشگران فرزانه تقدیم می گردد.