مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : فرهنگنامه ی اربعین امام حسین علیه السلام
پديدآورنده : سید محمود هاشمی دهسرخی
پديدآورنده : محمد جعفری پور
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : اصفهان
ناشر : آشیانه برتر
تاریخ انتشار : 1395
تعداد جلد : 1
زبان : فارسی
رده بندی کنگره : P41/5/ھ2ف4 1395
شابک : ۹۷۸-۶۰۰-۷۱۳۸-۷۶-۲
جستجو در Lib.ir

فرهنگنامه ی اربعین امام حسین علیه السلام

اطلاعات مختصر و مستندي در خصوص آداب و مسائل مربوط به اربعين و حماسۀ عاشورا، به صورت الفبایی

اطلاعات مختصر و مستندي در خصوص آداب و مسائل مربوط به پياماربعينو حماسۀ عاشورا، به صورت الفبایی

مقدمه کتاب:

در این زمان که دشمنان ما از همه طرف و با همۀ توان، به جغرافیا و دین و کیان نظام های اسلامی حمله ور شده اند، حضور میلیونی در اربعین حسيني، بهترین فرصت برای رسیدن به وحدت جهان اسلام و بهترین موقعيت برای نمایش قدرت مسلمانان است.

اگر چه ممکن است برخي از ما، آن را امری صرفاً دینی و معنوی بپنداريم، ولی دشمنان ما، آن را یک نمایش بزرگ قدرت مي دانند؛ نمایشی که نه ارتباط به یک ملت خاص دارد و نه وابسته به یک دولت خاص مي باشد؛ بلکه به رخ كشيدن قدرت بزرگ امت اسلامی است.

قاطبۀ مسلمانان به عنوان محبان اهل بیت عَلَيْهِ السَّلاَمُ ، به اين درك مشترك رسيده اند كه بايد اهل بیت عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ را محور اتحاد قرار دهند؛ همان گونه كه حضرت زهرا سَلَامُ اللهِ عَلَيْهَا امامت اهل بيت عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ را مانع تفرقه و فرقه گرايي بيان مي كند و مي فرمايد:«وَ الْعَدْلَ تَنْسِيقاً لِلْقُلُوبِ، وَ طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً مِنَ الْفُرْقَةِ؛(۱)

خداوند، عدالت را مايه ماهنگى و پيوند قلب ها، اطاعت ما را باعث نظام ملت اسلام، و امامت ما را امان از تفرقه و پراكندگى قرار داد».

از همين رو، گروه های تکفیری كه دست پروردۀ قدرت هاي استكباري هستند، اين همگرايي امت اسلامي را برنمي تابند و تلاش دارند كه براي جلوگيري از آن، امنيت و كيان امت اسلامي را بر هم زنند.

با توجه به اهميت بسيار بالاي پياده روي اربعين و حضور مبلغان ديني و عناصر فرهنگي در اين مراسم با شكوه، بر آن شديم كه به منظور آشنايي مردم با پيام اربعين و حماسۀ عاشورا، اطلاعات مختصر و مستندي را در خصوص آداب و مسائل مربوط به آن، تقديم خوانندگان نماييم.

اميد است كه مورد اقبال و استفادۀ همۀ مبلغان و رهپويان اين مسير معنوي قرار گيرد و با ارائۀ نظرات و نقدهاي سازندۀ خود، ما را در اصلاح و بهسازي آن، ياري نمايند.


۱ .من لا يحضره الفقيه، ج ۳، ص ۵۶۸.