مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : پند جاوید
پديدآورنده : محمد تقی مصباح یزدی
محل نشر : قم
ناشر : انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
نوبت چاپ : چاپ پنجم
تاریخ انتشار : 1379
تعداد جلد : 2
تعداد صفحه : 336، 328
قطع : وزیری
نوع جلد : گالینگور
جستجو در Lib.ir

پند جاوید

شرح وصیت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، به فرزندش امام حسن علیه‌السلام، گردآمده از مجموعه درس‌های اخلاق آیت الله مصباح یزدی.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در درس اخلاق خود به شرح وصیت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، به فرزندش امام حسن علیه‌السلام، ‌پرداخته‌اند. این کتاب حاصل جمع‌آوری و ویرایش آن سخنان در مجموع ۴۳ درس است و در دو مجلد به چاپ رسیده است.

مطالب و موضوعات کتاب:

ویژگی‌های این وصیت، برترین ارزش‌ها، حالات قلب، دنیا و آخرت، راه سعادت، جهاد فرهنگی، علم و عمل، پناه‌بردن به خداوند، تصفیه و تربیت ‌قلب، روش تربیت جوانان، علم‌اندوزی، دنیا از نگاه امیرالمؤمنین علیه‌السلام غرور، آداب معاشرت، انتخاب مسیر زندگی، شناخت نعمت‌های الهی، شفاعت، توبه، دعا و تکالیف شرعی، یاد مرگ و معاد، دنیاپرستی و راه‌های مقابله با آن، زهد، معیارهای دوست‌یابی، آفت‌های ارتباط‌های اجتماعی، دلبستگی به دنیا، آرزوهای طولانی، آماده‌سازی دل، تجربه‌اندوزی، فرصت‌های طلایی، اعتدال در ارضای غرایز، لجاجت، امانت‌داری، وفای به عهد، بخل و بخشش، آداب و آفات دوستی، تقدیر و قضای الهی، سودای دنیا با آخرت، عبرت‌گیری از تاریخ، قانون‌مندی حوادث اجتماعی، گرایش‌های انسانی، حق‌شناسی، راه‌های مقابله با مشکلات، و اعتدال.

برگی از کتاب:

...امّا حق این است که اگرچه امیرالمؤمنین ‌سلام الله علیه مخاطبشان را فرزند معصوم خودشان قرار داده‌اند، ولى هدف اساسى و اصلى ایشان آن است که عموم مردم از این استفاده کنند. و چه بسا هدف اصلى، دیگران بودند و امام‌حسن ‌صلوات الله علیه نیازى به چنین وصيّتى نداشتند.

به هرحال این‌گونه سخن‌گفتن که در ابتدا موقعيّت وصيّت‌کننده را معین مى‌کند، و بعد موقعيّت وصيّت‌شونده را تبیین مى‌نماید، این معنا را افاده مى‌کند که من به عنوان امام معصوم، براى مأموم خودم وصيّت نمى‌کنم ـ چه وصيّت‌شونده معصوم باشد و چه غیر معصوم ـ بلکه فقط به عنوان پدرى پیر، که عمرى را سپرى کرده و مُشرف به مرگ است مى‌خواهم وصيّت کنم. جالب‌تر این که بیان اوصاف وصيّت‌شونده خود دلالت دارد که مخاطب این وصيّت هر شخصى است که این خصایص و ویژگى‌ها را دارد، هرچند که مخاطبِ حاضر، امام حسن‌(علیه السلام) باشند.

این كتاب سال ۱۳۸۴  در مجموعه آثار مؤلف با عنوان «مشکات» منتشر و به زبان‌های عربی، اردو و آذری نیز ترجمه شده است.