تاريخ : شنبه 1401/12/13 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 76104
قرآن و سنت،‌ معیار سنجش در زندگی آیت الله ری شهری بود

قرآن و سنت،‌ معیار سنجش در زندگی آیت الله ری شهری بود

حجت الاسلام والمسلمین محمدکاظم طباطبایی در همایش احیاگر حدیث: مبنا، محور و منش آیت الله ری شهری مبتنی بر حدیث ثقلین بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدکاظم طباطباییدر همایش احیاگر حدیث ویژه نکوداشت آیت الله ری شهری که در دارالحدیث قم برگزار شد، اظهار داشت: مبنا ، محور و منش آیت الله ری شهری مبتنی بر حدیث ثقلین بود. ایشان در مقدمه کتاب ها به بهانه ای این حدیث را ذکر می کردند و در متن کتاب ها هم محور کارهای ایشان، آموزه های قرآن کریم و احادیث عترت طاهرین بود.

وی افزود: قرآن و سنت نه تنها آبشخور معرفت آیت الله ری شهری بود بلکه معیار سنجش در همه عرصه ها اعم از دانش و پژوهش و زندگی بود. وی در ارزیابی کارهای دیگران هم قرآن و عترت را محور قرار می داد.

وی بیان کرد: آیت الله ری شهری در طول ۷۵ ساله عمر خود ۱۱۰ عنوان کتاب در ۲۱۰ جلد پدید آوزد.۹۰ عنوان از این ۱۱۰ عنوان که بیش از ۱۸۰ جلد می شود، قرآنی – حدیثی است ، یعنی گستره موضوعی آن ها قرآن و سنت است.

محور اصلی کار ایشان در نگارش، نیاز زمانه بود. در واقع مباحث نظری صرف که کاربردی در جامعه امروز نداشته باشد ، مورد توجه وی نبود.

ایشان گفت: کار آیت الله ری شهری تنها جمع آوری حدیث نبود بلکه مجموعه تبیین ها، تحلیل ها و پژوهش های حدیثی که در کار آن مرحوم دیده می شود، شاید اهمیتی بیش از جمع آوری احادیث داشته باشد. به عنوان نمونه، مرحوم آقای ری شهری در «روانشناسی خوارج» نگاه سیاسی اجتماعی امروزین هم داشت یا در «دانشنامه امام مهدی (ع)» دو سوم کتاب متن احادیث و گزارش های تاریخی است و یک سوم، تحلیل هایی است که به متن اضافه شده است.

وی اظهار داشت: بسیاری از کتاب های آیت الله ری شهری به زبان های مختلف ترجمه شده است. خیلی از کتاب ها مخاطبینی داشتند که خودشان برای ترجمه پیشقدم می شدند. به عنوان مثال «گزیده میزان الحکمه» و «حکمت نامه حضرت عیسی» از آثاری است که ترجمه های زیادی از آنها ارائه شده است.

وی تسلط خوب بر آموزه های قرآن و حدیث را ویژگی مرحوم آیت الله ری شهری برشمرد و افزود: برخی از کارهایی که ایشان انجام دادند و هنوز به چاپ نرسیده است ، به مرور زمان چاپ می شود که در این راستا امروز ۱۰ عنوان کتاب تالیف ایشان رونمایی می شود و سال آینده هم ۱۰ عنوان دیگر رونمایی خواهد شد.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث گفت: نقدپذیری آیت الله ری شهری زبانزد بود، و روال کار در دارالحدیث نیز این است که هرکتابی که نوشته می شود، دو نفر نقد می کنند. هر متنی هم که ایشان تالیف می کردند دو نفر نقد و ارزیابی می کردند و اگر اشتباهی دیده می شد و استدلال درستی داشت متن تغییر می کرد.

وی از آیت الله ری شهری به عنوان بنیانگذار پژوهش گروهی در عرصه حدیث یاد کرد و گفت: ایشان پژوهشگران را به صورت آموزش کارگاهی و چهره به چهره آموزش داده و تک تک با ایشان صحبت می کردند و این موضوع را تبدیل به روند کردند که پس از رحلت ایشان هم ادامه دارد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :