مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : فرصت زیبای زیارت
پديدآورنده : محمدباقر پورامینی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : مشهد
ناشر : اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی
رده بندی کنگره : BP262
شابک : 1- 53 - 6852 - 622 - 978
جستجو در Lib.ir

فرصت زیبای زیارت

کتاب فرصت زیبای زیارت تلاش می کند پرسش های زائران مشتاقی را که در پی درک بهتر و بیشتر از زیارت هستند، پاسخ گوید و هم سو با دغدغه های خُرد و کلان ایشان و جمع زیادی از راهیان حرم معصومان (علیهم السلام)، زمینه ای ایجاد کند برای غنیمت دانستن بیش ازپیش لحظه های طلایی زیارت

محبت به خاندان مطهر عصمت و طهارت (علیهم السلام) و پیروی از آن ها، یگانه راه فلاح و رستگاری و دستیابی به فوز عظیم بهشت رضوان الهی است. اگر محبت و اطاعت عهدی باشد که بر عهدۀ شیعیان و رهروان راه خاندان رسالت قرار داده شده باشد، تمامیت وفای به این عهد، در روایت نورانی امام ابوالحسن الرضا (علیه السلام) ، زیارت قبور آن ها دانسته شده است. زیارت اولیای الهی دریچه ای از لطف و رحمت الهی است که از رهگذر آن، باران بی منت نور و معنویت، پیاپی در حال ریزش است و هرکس به فراخور ظرفیت خود، از این خوان کرامت توشه برمی گیرد.

برشی از کتاب:

وقت وصل

معنای واقعی زیارت چیست؟ آیا با زیارت امام، واقعاً می توانیم به او پیوند بخوریم و در مدارش قرار بگیریم؟

زیارت به معنای قصد و توجه است؛ به عبارتی، زائر به منظور گرامیداشت و ارج گذاشتن و انس گیری با زیارت شونده، از غیر او رو برمی گرداند(۱)و قصد دیدن وی را می کند.(۲) زیارت را این گونه معنا کره اند:

اینکه بر ملاقات اولیا و بزرگان اطلاق زیارت شده، از آن جهت است که این کار انحراف از جریان مادی و عدول از عالم طبیعت و توجه به عالم روحانیت است؛ درحالی که [انسان] در محیط طبیعی حضور دارد وجسمانیت خویش را حفظ می کند. در اصطلاح دینی، زیارت تمایلی است که افزون بر میل و حرکت حسی، قلب هم گرایش جدی پیدا کند و نسبت به زیارت شونده هم، با اکرام و تعظیم قلبی و انس روحی همراه باشد.(۳)

پس زیارت در مرتبۀ برین و کامل خود، همانا اقبال و اتصال قلبی و روحی و نیز فکری و عملی به زیارت شونده را به همراه دارد. اگر زیارت از زاویۀ وصل و پیوند نگریسته شود، نتیجه اش قرارگرفتن در مدار معصومان (علیهم السلام) است و زائر تلاش می کند بر گرد این محور بچرخد.

بهترین سرمایۀ زندگی، در این پیوند نهفته است و برای هر مرد و زنی، این پیوند مانند یافتن گنج خواهد بود. اگر زائر را به سوی آشنایی با معصومان (علیهم السلام) و ارتباط با ایشان تشویق کرده اند، این را باید به عنوان فیضی الهی قدر دانست؛ زیرا حضرات معصوم تجسم ارزش های الهی و جلوه گاه انوار معنوی اند و رستگاری در پیوند و شناخت ایشان است.

فهرست کتاب:

اشاره
فهرست
سخن ناشر
مقدمه
شرفیابی: نکته هایی دربارۀ زیارت
فصل اول: حکمت های زیارت
فصل دوم: پیشگامان زیارت
فصل سوم: دفاع از زیارت
فصل چهارم: اداش زیارت
فصل پنجم: اماکن زیارت
فصل ششم: زمان های زیارت
فصل هفتم: راه ورسم زیارت
فصل هشتم: متون زیارت
فصل نهم: نمازهای زیارت
فصل دهم: پس از زیارت
کتابنامه
مسابقۀ فرهنگی فرصت زیبای زیارت