تاريخ : چهارشنبه 1402/9/29 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 76575
لزوم توجه به پژوهش‌های بنیادی و کاربردی، شرایط زمان و مکان، و ایده‌پردازی

لزوم توجه به پژوهش‌های بنیادی و کاربردی، شرایط زمان و مکان، و ایده‌پردازی

حجت‌الاسلام والمسلمین عسکر در نهمین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث عنوان کرد: پژوهش‌های بنیادی را نباید رها کنیم، لیکن علاوه برآن ها باید به شرایط زمان و مکان هم توجه کرده، پژوهش های کاربردی را هم مورد توجه جدی قرار دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر؛ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) و رئیس مؤسسه درالحدیث، ۲۹ آذر ماه در نهمین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث که در این مؤسسه برگزار شد با بیان اینکه اگر پژوهش نباشد ایستایی در سایر امور هم رخ می‌دهد و جلو رشد و شکوفایی جامعه گرفته خواهد شد، گفت:

اگر در حوزه صنعت پژوهش نداشته باشیم همواره از کشورهای پیشرفته عقب خواهیم ماند؛ پژوهش می‌تواند افق‌ها و راه‌های جدیدی را فراروی ما بگشاید و از مشکلات مردم کاسته شود.

وی افزود: برخی برای پژوهش اهمیت قائل نیستند لیکن بنده معتقدم هر روزه باید در مورد پژوهش اهتمام بیشتری انجام شود، بنده در امور حج نیز این تاکید را داشتم؛ سال‌ها در حج دره‌­ای را به عنوان شعب ابی‌طالب(ع) به مردم نشان می‌دادند ولی بعدا متوجه شدند که اشتباه بوده و شعب جای دیگری بوده است.

وی افزود: پلی در اواخر مزدلفه بود، روحانیون گمان می‌کردند آنجا وادی محسّر است ولی بعدا معلوم شد که صحت ندارد و چقدر این درک درست برای ما راهگشا شد.

سرپرست سابق حجاج ایرانی افزود: درمورد زمزم نیز هنوز خیلی معتقدند به خاطر کشیده شدن پای حضرت اسماعیل زمزم جوشیده است ولی با پژوهش مشخص شد وقتی هاجر در صفا و مروه صدایی شنید و فهمید صدای جبرئیل است همراه ایشان نزد اسماعیل کنار کعبه آمدند و جبرئیل با پاشنه پا و یا با بالش به زمین کوبید و زمزم جوشید و این کار با قدرت خدا انجام شد.

اهمیت پژوهش

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی گفت: گاهی اطلاعات غلطی در اینگونه موارد به مردم می‌دادیم چون پژوهش نکرده بودیم. مرحوم علامه جعفری به بنده می‌فرمود که به ما گفتند قبر ابوذر در مسیر مدینه به مکه است و بعد مشخص شد که ربذه در مسیر عراق است؛ ولی ما چون پژوهش نکرده بودیم سال‌ها مرتکب این خطا می‌شدیم.

وی با بیان اینکه هیچ مطلبی را نباید مسلم بدانیم و فکر کنیم آخرین تحقیق همین است، تصریح کرد: در حوزه قرآن و حدیث مسئله مهم‌تر و حساس‌تر است.

قاضی عسکر با نقد جدی جمع‌آوری و پیوند زدن مطالب و نام علمی بر آن گذاشتن، اظهار کرد: امروز ابزار و فناوری، خدمات زیادی به محققان کرده است و محققان باید با تدبر و تامل فراوان نظریات جدید را تولید کنند. از مرحوم آیت‌الله بروجردی نقل شده است که: یک شب آنقدر غرق در تحقیق شدم که متوجه گذران ساعات شب نشدم تا اینکه دیدم صبح شده و اذان می‌گویند.

وی افزود: ما در دهه ۶۰ خدمت امام خمینی(ره) رسیدیم و ایشان نسبت به آینده روحانیت و اینکه به سمت دنیاپرستی رو بیاورند ابراز نگرانی کردند و فرمودند: مرحوم صاحب جواهر در هوای ۵۰ درجه نحف می‌نشست و جواهر را می‌نوشت و اصلا متوجه گرما نبود. علامه امینی وقتی برای نوشتن الغدیر به هند رفت ساعت‌ها در کتابخانه می‌نشست و متوجه گذران ساعت نبود.

رئیس مؤسسه دارالحدیث با بیان اینکه کارهای صورت گرفته در مؤسسه دارالحدیث بسیار مهم و ارزشمند است، گفت: کارهایی که بر روی کافی صورت گرفت جزء بهترین تحقیقات حدیثی است که مورد تجلیل آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی قرار گرفت.

وی با تجلیل از مرحوم آیت‌الله ری شهری گفت: آیت الله ری‌شهری با همه سلیقه‌ها کار می­کرد و آن­ها را رشد می­داد.

لزوم درک شرایط زمان در پژوهش‌ها

قاضی عسگر تاکید کرد: نتیجه بحث بنده اینکه پژوهش‌های بنیادی را نباید رها کنیم، لیکن علاوه برآن ها باید به شرایط زمان و مکان هم توجه کرده، پژوهش های کاربردی را هم مورد توجه جدی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه ما با نیازهای شدید در عرصه‌های مختلف روبرو هستیم، گفت: امام رضا علیه السلام فرمودند: مردم اگر محاسن کلام ما را بدانند از ما تبعیت خواهند کرد؛ ۴۴ سال از انقلاب گذشته است و کی قرار است زیبایی‌های احادیث و قرآن را برای مردم بازگو کنیم تا شیفته قرآن شوند و آن ها را در زندگی یاد می­کنند.

وی با قدردانی از تلاش‌های حجت‌الاسلام و المسلمین مهریزی گفت: ایشان کتب و مقالات بسیار زیادی نوشته است و کارهایی را هم برای دارالحدیث انجام داده اند که بیش از۲۰۰ جلد می شود، ایشان برای کنگره‌های عظیمی که تا کنون برگزار شده زحمات زیادی کشیدند و فعالیت علمی دقیق و دشواری داشتند.

وی تاکید کرد: بحث ایده‌های نو و ایده‌پردازی از جمله کارهای بسیار خوبی است که دریچه‌های زیادی را به روی ما باز می‌کند و بنده تاکید دارم با جدیت بیشتری دنبال شود و به افراد داخل هم محدود نشود بلکه از افکار دیگران و به خصوص افرادی که از مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث بازنشسته شده‌اند، استفاده کنیم.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :