تاريخ : شنبه 1402/10/2 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 76587
مسئولان به روایات آخرالزمان توجه ندارند

مسئولان به روایات آخرالزمان توجه ندارند

یک محقق حوزه مهدویت با توجه دادن به تعدد، تکثر و تنوع روایات آخرالزّمان و بیان جزئیات در کلام ائمّه(ع) تاکید کرد: اگر در این سال‌ها مسئولان فقط به یک روایت از این دریای روایات توجه کرده بودند، امروز وضعیت مؤمنان به این صورت نبود و آن روایت این است که در آخرالزّمان وضعیت به گونه‌ای می‌شود که نگه داشتن ایمان در قلب سخت‌تر از نگه داشتن آتش در دست است.

نشست صد و پنجاه و نهم موسسه فرهنگی- هنری موعود عصر، با سخنرانی محمود مطهری نیا عضو هیئت علمی گروه معارف دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران با عنوان «شمارش معکوس تا واقعه شریف ظهور» در سالن اجتماعات مسجد امیر(ع) برگزار شد.
محمود مطهری نیا در این نشست علاوه بر بررسی دقیق نشانه‌های باقی‌مانده تا واقعه ظهور حضرت مهدی(عج)، به بیان انحرافات ایجاد شده توسط یهود، سوءاستفاده‌ها و سوء برداشت‌های عامدانه از نشانه‌ها توسط غربیان و همچنین برنامه‌های در دستور کار غرب بر اساس مطالعات نشانه شناختی واقعه شریف ظهور پرداخت.

مطهری نیا سخنان خود را با مرور خاطره‌ای از عباسعلی برهانی پور که مجموعه مطالبی در موعود نوجوان با عنوان «محمّد پیامبر کهکشان‌ها» در سال ۱۳۷۹ می‌نوشت، آغاز کرد. این اثر مقتبس از کتابی عربی چاپ ۱۳۴۱ نقل شده و پیشگویی‌هایی از امیرالمؤمنین(ع) درباره انقلاب ایران را پیشگویی کرده‌اند. هرچند این مطلب از امیرمؤمنان(ع) نقل نشده و سید جعفر مرتضی عاملی استناد این سخن را به حضرت امیر مردود دانسته اند. با این حال این پیشگویی جالب توجّه است. همچنین در سال ۱۳۸۴ بولتن‌ها و بروشور‌های بسیاری چاپ شد که حاوی سؤالات و پیام‌هایی بود که اطلاعاتی جامع از ویژگی‌های چهره، شخصیت، علائم ظهور و… حضرت مهدی(عج) بود تا جایی که می‌توان گفت دشمنان امام زمان(عج) تنها از زمان ظهور ایشان اطلاعی ندارند. پس از آن نیز یهود و غرب، داعش را درست مشابه روایات سفیانی به تصور کشیدند و راه اندازی کردند تا بدین وسیله بتوانند با جعل نشانه‌ها، ظهور را نیز جعل کنند؛ امّا و مکرو و مکر الله، والله خیر الماکرین.

وی با توجه دادن به تعدد، تکثر و تنوع روایات آخرالزّمان و بیان جزئیات در کلام ائمّه(ع) تاکید کرد: اگر در این سال‌ها مسئولان فقط به یک روایت از این دریای روایات توجه کرده بودند، امروز وضعیت مؤمنان به این صورت نبود و آن روایت این است که در آخرالزّمان وضعیت به گونه‌ای می‌شود که نگه داشتن ایمان در قلب سخت‌تر از نگه داشتن آتش در دست است.

مطهری نیا دنیای آینده را دنیای تصویر شده در آئینه روایات آخر الزّمان، اسفبار خواند و تاکید کرد: اگر ایمان داشته باشیم که روایات آخرالزّمانی محقّق خواهند شد، خواب از چشمان ما خواهد رفت.

روایت دومی که نویسنده و محقّق حوزه مهدویت به آن اشاره داشت، روایتی است که پس از صیحه جبرئیل امین در روایات تعبیر شده است که سجده به جای بیاورید و به اندازه یک سال آذوقه تهیه کنید. بدانید که با قحطی، گرانی و کمبود امکانات رو به رو خواهید شد. ایشان هشدار دادند که آیا مردم و مسئولان ما از روایات باخبرند که بتوانند به آن عمل کنند و اگر باخبر هستند، آیا راهی که در پیش روی خود قرار داده‌ایم، راهی است که توصیه اهل بیت(ع) در این دوره و زمانه است؟

در ادامه این نشست، وی به بیان تعریف درست نشانه‌های ظهور و پیشگویی‌های اهل بیت(ع) از آخرالزّمان پرداخت و اعلام کرد: کارکرد نشانه‌های ظهور همانند تابلو‌های راهنما در مسیر جاده است. نشانه‌ها ما را راهنمایی می‌کنند، به شرط آنکه بتوانیم تابلو‌ها را بخوانیم! روایات نشانه‌های ظهور الزاما به معنای نزدیک بودن ظهور نیست؛ برخی از مواقع هشدار‌هایی از آینده است. برای نمونه حمله مغول‌ها در روایات پیش بینی شده است.

این محقق حوزه مهدویت، با بازتعریفی از آخرالزّمان سه تعریف از آن در آئینه روایات حضرات معصومین را بیان نمود: روایاتی که بیان می‌دارند آخرالزّمان با هبوط حضرت آدم(ع) بر زمین آغاز می‌شود. روایاتی که بیان می‌دارند که آخرالزّمان پس از بعثت رسول اکرم(ص) است. روایاتی که دوران قبل از ظهور امام عصر(عج) و منتهی به ظهور ایشان را آخرالزّمان می‌دانند. نشانه‌های ظهور در بخش سوم قابل بررسی است.

محمود مطهری‌نیا با تاکید بر این مسئله که ما با زندگی آخرالزّمانی خو گرفته و عادت کرده‌ایم اعلام کرد: روایاتی که چندین قرن پیش بیان شده و افراد با تعجب می‌گفتند که آیا به راستی چنین خواهد شد؟ امروز محقق شده و برای ما عادی است! آگاهی از روایات سبب می‌شود که بدانیم به راستی در همان آخرالزّمان مورد اشارة اهل بیت(ع) قرار گرفته‌ایم. تا پیش از باز شدن عرصه سوریه گمان می‌بردیم که یاران امام زمان حتما از شیعیان هستند؛ امّا پس از استقرار داعش و مواجهه با داعش در سوریه، محصول نهایی این شد که در کنار شیعیان به خصوص سردار شهید قاسم سلیمانی، بسیاری از اهل سنّت، مسیحیان ایزدی، علوی و… از اقوام مختلف ایرانی، پاکستانی و… گرد آن‌ها جمع شدند. این ماجرا نمونه‌ای است از اینکه مردم اقوام و ادیان مختلف، همانانی که به تعبیر قرآن «مستضعفان» خوانده شده‌اند، دور پرچم حضرت صاحب الامر(عج) گرد می‌آیند و لزوما نیاز نیست شیعه باشند؛ بلکه همة مستضعفان گرد ایشان جمع خواهند شد.

مطهری‌نیا در ادامه نشست به بیان پنج نشانه حتمی ظهور بر اساس روایات و مستندات وحیانی پرداخت: این پنج نشانه که بر اساس روایت امام باقر(ع) به نقل از شیخ صدوق در کتاب «کمال الدّین» بیان شده، عبارت است از: سفیانی، یمانی، صیحه، قتل نفس زکیه و خسف بیداء.

وی همچنین به جنگ بیان شده در روایات در قرقیسیا پرداخت. در قرقیسیا، ثروت هنگفتی شناسایی می‌شود و از مناطق مختلف دنیا در این منطقه حضور یافته و ظالمان برای تصاحب این ثروت می‌جنگند. اهل بیت(ع) به مؤمنان توصیه کرده‌اند در این جنگ شرکت نکنند. سفیانی پیروز این میدان می‌شود. ایشان تاکید کردند که قرقیسیا و آرمگدون دو جنگ مجزّا هستند.

او به بیان سیر حرکت سفیانی از قرقیسیا به عراق، شامات، ایران و مدینه، صیحه آسمانی جبرئیل و آماده شدن مردم برای ظهور حضرت پرداخت. مطهری‌نیا زیارت اربعین حسینی را زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) دانست و اعلام کردند که به همین خاطر است که در روایات آمده است که پرچم امام زمان(عج) رنگ و بوی انتقام خون امام حسین(ع) دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده دانشگاه تهران به صورت مجزّا به بیان مشروح ویژگی‌های این نشانه‌ها پرداخت و در حاشیه تشریح این علائم، به برخی تحریفات صورت‌گرفته توسط غرب و یهود در راستای کج کردن مسیر ظهور اشاره کرد. ایشان نقطه آغاز فتح دنیا را ماجرای فرود حضرت مسیح(ع) از آسمان و نماز خواندن پشت سر امام زمان(عج) در بیت المقدس عنوان کرد که این روایت، از روایات متواتر معنایی در کتب شیعه و اهل سنّت است. شرق دنیا نیز که در دین خود تاکید بسیاری بر کشف و شهودات دارند، با دیدن کرامات یاران امام زمان (عج) به امام و مقتدای ایشان ایمان می‌آورند.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :