تاريخ : سه شنبه 1402/10/12 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 76624
از نرم‌افزار «کتابخانه علوم حدیث» در مرکز نور، رونمایی می‌شود!

از نرم‌افزار «کتابخانه علوم حدیث» در مرکز نور، رونمایی می‌شود!

نشست خبری رونمایی از نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث در مرکز نور برگزار گردید و حجت‌الاسلام والمسلمین حجت باشتنی - مدیر گروه علمی حدیث و رجال به ارائه توضیحاتی پیرامون این نرم‌افزار پرداخت.

نشست خبری رونمایی از نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث در مرکز نور برگزار گردید و حجت‌الاسلام والمسلمین حجت باشتنی ـ مدیر گروه علمی حدیث و رجال به ارائه توضیحاتی پیرامون این نرم‌افزار پرداخت.

ایشان با اشاره به تعریف رشته (علوم حدیث) گفت: در این علم به شناخت، فهم و چگونگی اخذ احادیث از پیامبر اکرم و اهل‌بیت علیهم‌السلام پرداخته می‌شود. به عبارت دیگر «علم الحدیث» به بیان دانش‌ها و مهارت‌های پیرامون روایات از نظر اعتبارسنجی و نیز فهم دقیق حدیث می‌پردازد.

مدیر گروه علمی حدیث و رجال در ادامه افزود: نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث، اولین نرم‌افزار در این رشته است که در آن تلاش کرده‌ایم مهمترین منابع علوم حدیث از شیعه و اهل‌سنت را گردآوری و در قالب کتابخانه دیجیتالی به محققان و علاقمندان ارائه کنیم.

حجت‌الاسلام باشتنی در ادامه سخنان خود به ضرورت و اهداف این طرح پرداخت و بیان کرد: برای تولید و عرضه این نرم‌افزار به نیاز محققان به خصوص حدیث‌پژوهان توجه ویژه شده تا بتوانیم کار علمی را برایشان تسهیل کنیم. لزوم دسترسی به منابع شیعه و اهل‌سنت در یک نرم‌افزار، گردآوری و آسان‌سازی دسترسی محققان به منابع مورد نیاز و ارائه فهرستی از واژگان و اصطلاحات تخصصی حدیث و رجال، از مهم‌ترین عوامل طراحی و تولید این محصول بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت باشتنی با اشاره به محتوا و منابع موجود در این کتابخانه‌ دیجیتالی افزود: در نرم‌افزار «علوم حدیث» متن ۴۲۷ عنوان کتاب و رساله در ۵۵۰ جلد از مهم‌ترین منابع شیعه و اهل‌سنت در موضوعات مختلف مانند: تاریخ حدیث، درایة‌الحدیث، فقه الحدیث، علل الحدیث و نقد الحدیث و .... ارائه گردیده است. همچنین در بخش کارپوشه تخصصی اصطلاحات و واژگان، نزدیک به ۴۵۰۰ اصطلاح حدیثی و رجالی از منابع معجم المصطلحات و موسوعه‌ها مانند موسوعة علوم الحدیث و فنونه یا مقباس الهدایه و ... از شیعه و اهل‌سنت ارائه گردیده است. از قابلیت‌ها و امکانات فنی نرم‌افزار هم می‌توان به این موارد اشاره نمود: بهره‌مندی از موتور جستجوی پیشرفته نور، قابلیت مشابه‌یابی متن با امکان تعیین درصد مشابهت، ایجاد میز پژوهشی برای ثبت پژوهش‌ها و فعالیت‌های کاربر، ارائه کتابشناسی که در آن شرح حال نویسندگان و منابع عرضه شده، امکان به‌روزرسانی اینترنتی و ارسال نقد و نظرات کاربران.

مدیر گروه علمی حدیث و رجال در پایان سخنان خود به چشم‌انداز آینده این نرم‌افزار اشاره نمود: این نسخه، گام اول ما در رشته علوم حدیث است و با توفیق الهی در نسخه‌های بعدی، ارتقاء حجم کتاب‌ها و منابع نرم‌افزار و ارتقاء تعداد اصطلاحات و استخراج مداخل تخصصی از دیگر کتب در دستور کار گروه حدیث قرار دارد. همچنین تلاش خواهیم کرد تا مباحث و موضوعات علوم حدیث در قالب درختواره‌ای نیز آماده شده و به زودی در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

مراسم رونمایی از این نرم‌افزار در روز پنجشنبه ۱۴ دی‌ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر، رئیس محترم مؤسسه علمی - فرهنگی دارالحدیث در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) برگزار خواهد شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :