مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : سه ماه با فضیلت
محل نشر : قم
ناشر : طوبای محبت
نوبت چاپ : چاپ اول
تاریخ انتشار : ۱۳۹۰ ه.ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 209
قطع : وزیری
زبان : فارسی
شابک : ۹۷۸۶۰۰۶۰۸۵۱۰۴
جستجو در Lib.ir

سه ماه با فضیلت

این کتاب، ترجمه کتاب «فضائل الأشهر الثلاثه» است که به بیان فضائل سه ماه مبارک رجب، شعبان و ماه رمضان پرداخته است.

این کتاب، ترجمه کتاب «فضائل الأشهر الثلاثه» است که به بیان فضائل سه ماه مبارک رجب، شعبان و ماه رمضان پرداخته است.

کتاب «سه ماه با فضیلت»، شامل سه کتاب به نام‌های: «فضائل شهر رجب»، «فضائل شهر شعبان» و «فضائل شهر رمضان» است.شیخ صدوقدر این کتاب به مستحبات و اعمال این سه ماه نیز اشاره دارد.

کتاب، شامل ۱۵۸ حدیث است :

فضائل شهر رجب شامل ۱۸ حدیث: اسامی دیگر رجب، اعمال ام‌داوود، فضیلت اهل رجب، پاداش روزه اول، وسط و آخر ماه رجب و صدقه دادن در آن.
فضائل شهر شعبان دربردارنده ۳۳ حدیث و در موضوعات: آمرزش در ماه شعبان، شعبان ماه رسول خدا(ص)، ثواب روزه آخر ماه شعبان است.
فضائل شهر رمضان شامل ۱۰۲ حدیث و در موضوعات: معنای زیارت خداوند در عرش، دعای افطار، ماه رمضان و قرآن، غسل‌های شب قدر و شب‌های دیگر ماه رمضان، فضیلت شب و روز عید فطر، مهمانان خدا در ماه رمضان و اینکه علت برتری این امت روزه ماه رمضان است.

کتاب «سه ماه با فضیلت»، مانند دیگر کتاب‌های شیخ صدوق، پیوسته مورد توجه علما و فقهای شیعه قرار گرفته و از معتبرترین اصول روایی شیعه به شمار می‌آید. روایات آن نیز در بسیاری از مجموعه‌های روایی شیعه مانند بحارالانوار و مستدرک الوسائل نقل شده است. این کتاب در شناخت فضیلت دعا، نمازهای مستحبی و اعمال ماه رجب، شعبان و رمضان کتابی قابل توجه است. همچنین این کتاب یکی از منابع کتاب‌های دعا مانند مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی به‌شمار می‌آید.[۴]

محتوای کتاب «سه ماه با فضیلت»:

نخستین روایت این کتاب از امام رضا(ع) درباره فضیلت روزه اول رجب است با این بیان که هر کسی روز اول از ماه رجب را به اشتیاق ثواب الهی روزه بدارد بهشت برایش واجب می‌شود و كسی كه یک روز از وسط ماه رجب را روزه بگیرد شفاعتش در مانند دو قبیله ربيعه و مضر پذیرفته می‌شود و هر که یک روز از آخر ماه رجب را روزه بگیرد خداوند او را از پادشاهان بهشت گرداند و شفاعتش را درباره پدر و مادر و پسر و دختر و برادر و خواهر و عمو و عمه و دایی و خاله و آشنایان و همسایگانش بپذیرد گرچه در ميان آنها شايستگان دوزخ باشند.

روایت پایانی کتاب از رسول خدا(ص) در باره بی فایده بودن برخی روزه‌ها و نمازشب‌هاست.

پیامبر(ص) در این زمینه فرمود: چه بسا روزه‌داری که بهره‌اش از روزه فقط گرسنگی است و چه بسا سحر خیز و نماز شب خوانی که تنها بهره‌اش از سحرخیزی، بیدرای است.