تاريخ : پنج شنبه 1402/12/3 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 76773
انتظار حقیقی انتظار دشمن‌ستیز است

انتظار حقیقی انتظار دشمن‌ستیز است

آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی در پیامی به نوزدهمین همایش دکترین مهدویت که در مسجد مقدس جمکران در حال برگزاری است تاکید کرد: انتظاری که زمينه‌ساز ظهور حضرت باشد و دشمنان بشريت را به خشم درآورد و روياروی صهيونيست‌های کودک‌کش بايستد و در دل مظلومان مقتدر فلسطين نور اميد ايجاد کند. همان انتظاری است که در روايات ما آمده است.

آیت‌الله العظمی جعفر سبحانیپیامی به نوزدهمین همایش دکترین مهدویت که در مسجد مقدس جمکران در حال برگزاری است، صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

و نرید انمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین.

السلام علیک یا سبیل الله الذی من سلک غیره هلک. سلام بر تنها راه.

مهدویت از اصیل‌ترین عقاید اسلامی و مهمترین معارف مکتب اهل بیت(ع) است. در آیات کریمه قرآن کریم و روایات اسلامی در کتب فریقین بشارت ظهور امام مهدی(عج) از نسل پاک و مطهر رسول‌الله(ص) و بشارت حکومت عدالت‌گستر او به تواتر روایت شده است.

يکی از اولويت‌های حوزه‌های علميه و عالمان دينی، ترويج و تبيين فرهنگ مهدويت و انتظار است و جای تقدير و تشکر است که گروهی از فضلا و طلاب در مرکز تخصصی موعود همت گماشته و به اين امر مهم پرداخته‌اند و به ويژه امسال در همايش بين‌المللی دکترين مهدويت، موضوع «انتظار، جوان و استمرار انقلاب اسلامی» را مطرح کرده و پيرامون آن به تدوين مقالات علمی پرداخته‌اند و در اين مسير نورانی، دانشگاهيان و اساتيد نيز مشارکت داشته‌اند.

روشن است که نقش جوانان هم در شکل‌گيری انقلاب اسلامی و هم در تداوم آن نقشی مهم و تأثيرگذار بوده است چنان که بنيانگذار کبير انقلاب اسلامی و رهبر فعلی انقلاب همواره بر آن تأکيد کرده‌اند و البته نقش جوانان در زمينه‌سازی ظهور و نيز در متن انقلاب جهانی مهدی موعود نيز بسيار پررنگ و مؤثر خواهد بود.

اميد است به لطف و مدد الهی و عنايات و توجهات خاصه ولی‌الله الاعظم با اين همايش‌ها و جلسات علمی، گام‌های مؤثری در آشنايی هرچه بيشتر نسل جوان با معارف قرآن و عترت و به ويژه مسئله مهم مهدويت و انتظار برداشته شود. انتظاری که زمينه‌ساز ظهور حضرت باشد و دشمنان بشريت را به خشم درآورد و روياروی صهيونيست‌های کودک‌کش بايستد و در دل مظلومان مقتدر فلسطين نور اميد ايجاد کند. همان که در روايات ما آمده است: «متوقعاً به امرنا  و یغیظ به عدونا» (کافي، ج۶ ،ص۵۳۵)؛لِيُعِدَّنَّ أَحَدُکُمْ لِخُرُوجِ الْقَائِمِ وَ لَوْ سَهْماً(الغيبه للنعماني، ص۳۲۰.) انتظاری که دشمن را به غيظ در نیاورد انتظار راستين نيست.

انتظار، جریان پويای تاریخ از آدم تا خاتم و از اميرالمؤمنين تا خاتم الاوصياء امام مهدی است. امامی که می‌تواند همه ظرفيت‌های انسان و هستی را به کمال خود برساند و بشريت را از هرچه ظلم و جور است برهاند. همين است که آن حضرت در هنگام ظهور بر ديوار کعبه تکيه داده و همه اهل عالم را چنين ندا می‌دهد: »وَ سَيِّدُنَا الْقَائِمُ مُسْنِدٌ ظَهْرَهُ إِلَى الْکَعْبَةِ وَ يَقُولُ يَا مَعْشَرَ الْخَلَائِقِ أَلَا وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى آدَمَ وَ شَيْثٍ فَهَا أَنَا ذَا آدَمُ وَ شَيْثٌ أَلَا وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى نُوحٍ وَ وَلَدِهِ سَامٍ فَهَا أَنَا ذَا نُوحٌ وَ سَامٌ أَلَا وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْمَاعِيلَ فَهَا أَنَا ذَا إِبْرَاهِيمُ وَ إِسْمَاعِيلُ أَلَا وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى مُوسَى وَ يُوشَعَ فَهَا أَنَا ذَا مُوسَى وَ يُوشرَ عُ أَلَرا وَ مَرنْ أَرَادَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى عِيسَى وَ شَمْعُونَ فَهَا أَنَا ذَا عِيسَى وَ شَمْعُونُ أَلَا وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَرى مُحَمَّردٍ وَ أَمِيرِالْمُرؤْمِنِينَ صرَ لَوَاتُ اللَّرهِ عَلَيْهِمَا فَهَا أَنَا ذَا مُحَمَّدٌ وَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ أَلَا وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ فَهَا أَنَا ذَا الْحَسَنُ وَ الْحُسرَ يْنُ أَلَا وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ فَهَا أَنَا ذَا الْأَئِمَّةُ أَجِيبُوا إِلَى مَسْأَلَتِي«)بحاراألنوار)ط - بيرروت(، ج۵۳ ، ص۹)

دوام توفيقات همة آقايان را از خدای بزرگ خواستارم.

انتظار؛ عبادتی مهم

در این مراسم همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین اجاق‌نژاد، تولیت مسجد مقدس جمکران، با تبریک میلاد با سعادت امام زمان(عج)، گفت: به گمان حقیر این همایش از جلسات مفید و از عبادات مهم دوران انتظار است زیرا طبق احادیث نبوی انتظار فرج از افضل عبادات است.

وی افزود: در برخی روایات تقریبا ۸۰ وظیفه و تکلیف برای منتظران امام زمان(عج) بیان شده است که از مهمترین آن‌ها کسب معرفت و دعوت همگان به سوی حضرت و تهذیب و اصلاح نفس، حضور در مجالسی که به نام او برپا می‌شود همچنین تکریم و تعظیم اماکنی که به حضرت منسوب است و همه این‌ها در این نوع مجالس وجود دارد.

اجاق‌نژاد اضافه کرد: عمل به این وظایف منتظران واقعی را از مدعیان انتظار جدا می‌کند و با آزمایشات گوناگون بین آنان غربال‌گری می‌شود «و عند ذلک تمیزون و تمحصون و تغربلون». مقاومت در برابر ظلم ستمگران از وظایف منتظران است چرا که مجاهدین فی سبیل الله و کسانی  که با دشمن مبارزه می‌کنند مخصوصا مجاهدانی که امروز با استکبار جهانی و صهیونیزم خونخوار مبارزه دارند زمینه‌ساز واقعی آن حضرت هستند.

تولیت مسجد مقدس جمکران گفت: امروز حادثه غزه و فلسطین و مقاومت جانانه و بی‌نظیر آنان از علائم ظهور و زمینه‌سازی روشن ظهور مبارک آن حضرت است و از خداوند منان برای همه کسانی که برای زمینه‌سازی ظهور مولا مساعدت می‌کنند نصرت می‌طلبیم و برای مروجان مهدویت و این همایش توفیق مسئلت داریم. ‌

یادآور می‌شود، مراسم افتتاحیه نوزدهمین همایش دکترین مهدویت سوم اسفندماه در شبستان بقیع مسجد مقدس جمکران با پیام آیت‌الله سبحانی و سخنرانی آیت‌الله اعرافی برگزار شد.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :