65
فرهنگ‌ نامه مرثيه‌سرايي و عزاداري سيدالشهدا عليه السلام

عزادارى است . بلكه مى‏توان گفت : اطلاق اين روايات ، شامل انواع عزادارى‏هاى مرسوم در اعصار مختلف نيز مى‏گردد ، مشروط به اين كه آن چه رايج شده صدق عزادارى كند و موجب وهن مكتب اهل بيت و يا همراه با انجام عملى نامشروع نباشد .
بنا بر اين ، آن چه در شمارى از مجالس عزادارى به تدريج مرسوم شده ، مانند : استفاده از ابزار موسيقى ، آهنگ‏هاى مبتذل ، تشبه مرد به زن ، و همچنين قمه زدن ، بدعت در عزادارى محسوب مى‏شود . به ويژه قمه زدن كه در عصر حاضر موجب تبليغات سوء بر ضد پيروان اهل بيت و وهن مكتب تشيع است ، رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت آية اللَّه خامنه‏اى در اين باره مى‏فرمايد :
قمه زدن هم از كارهاى خلاف است ... نمى‏شود در مقابل اين كار غلط سكوت كرد ، ... كار غلطى است كه عده‏اى قمه به دست بگيرند و به سر خودشان بزنند و خون بريزند . كجاى اين حركت عزادارى است ؟! البته ، دست بر سر زدن عزادارى است . شما بارها ديده‏ايد ، كسانى كه مصيبتى برايشان پيش مى‏آيد ، بر سر و سينه خود مى‏كوبند . اين نشانه عزادارى است ، اما شما تا به حال كجا ديده‏ايد كه فردى به خاطر رويكرد مصيبت عزيزترين عزيزانش با شمشير بر مغز خود بكوبد و خون جارى كند ؟ كجاى اين كار عزادارى است ؟! قمه زدن سنّتى جعلى است . از امورى است كه مربوط به دين نيست و بلاشك ، خدا هم از انجام آن راضى نيست ، علماى سلف دستشان بسته بود و نمى‏توانستند بگويند : «اين كار غلط و خلاف است» .


فرهنگ‌ نامه مرثيه‌سرايي و عزاداري سيدالشهدا عليه السلام
64

دنيا دوستى سرآمد هر خطايى و كليد هرگناه و مايه از ميان رفتن هر خوبى است .
گفتنى است كه انواع انگيزه‏هاى غير الهى از مرثيه‏سرايى ، چه كسب درآمد مادى باشد و چه تحصيل شهرت و محبوبيت و چه غير آنها ، دنياطلبى است و تا اين ريشه خطرناك علاج نشود ، و تا اخلاص براى مرثيه‏سرايان حاصل نگردد ، همه تلاش‏ها براى اصلاح امر مرثيه‏سرايى عقيم خواهد ماند .

6 . بدعت در نحوه عزادارى‏

آسيب‏هايى كه تاكنون برشمرديم ، آفاتى بود كه محتواى مجالس عزادارى سيد الشهدا را تهديد مى‏كنند ، اما شمارى از آفات مربوط به شكل و چگونگى عزادارى مى‏شوند .
از نظر فقهى ، عبادات اعم از واجب و يا مستحب ، توقيفى است ، بدين معنا كه اصل عبادت و چگونگى آن بايد توسط ادله شرعى اثبات شود ، در غير اين صورت ، عملى كه به عنوان عبادت انجام مى‏شود ، بدعت محسوب مى‏گردد و نه تنها مطلوب نيست بلكه ممنوع و محرم است .
استحباب عزادارى براى سالار شهيدان بر پايه ادله قطعيه ثابت است و با عنايت به آثار و بركات فردى و اجتماعى آن از بزرگترين عبادات محسوب مى‏گردد ، اما در مورد چگونگى انجام اين عبادت ، معيار ، عزادارى‏هاى مرسوم در عصر صدور و روايات مربوط به

  • نام منبع :
    فرهنگ‌ نامه مرثيه‌سرايي و عزاداري سيدالشهدا عليه السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 83571
صفحه از 133
پرینت  ارسال به