71
فرهنگ‌ نامه مرثيه‌سرايي و عزاداري سيدالشهدا عليه السلام

زنبور [بدون وقفه ]داشتند.
از عالم ربانى آيت اللَّه ميرزا جواد تهرانى (رضوان اللَّه عليه) نقل شده است كه ايشان خطاب به جمعى از روحانيون اهل منبر مى‏فرمود :
كارى كنيد كه خدا در مجلس امام حسين عليه السلام فراموش نشود!
و اين نكته‏اى است بس مهم و قابل توجه و تأمل ، در واقع فراموش شدن خدا در مجلس امام حسين عليه السلام آفت خطرناكى است كه مانع آشنايى عزاداران با فلسفه عزادارى و روح نهضت حسينى مى‏گردد .

2 . ارائه تاريخ و تحليل صحيح از حادثه عاشورا

بدون تحليل واقع بينانه از نهضت عاشورا امكان ندارد كه عزاداران با اهداف بلند عزادارى آشنا شوند و در آن مسير گام بردارند ، از اين رو گويندگان و مرثيه‏سرايان در مجالس عزادارى سيد الشهدا بايد بر پايه تحليل درست واقعه عاشورا ، سخنرانى و مرثيه‏سرايى خود را تنظيم نمايند ، و بدين منظور استفاده از منابع معتبر در تبيين اين حادثه ، و اجتناب از آسيب‏هاى مجالس عزادارى ضرورى است و بهترين راه براى رسيدن به اين هدف ، خواندن متن مقتل از منابع معتبر است .
به فرموده رهبر انقلاب اسلامى آيت اللَّه خامنه‏اى :
اگر براى ذكر مصيبت كتاب «نفس المهموم» محدث قمى را باز كنيد و از رو بخوانيد ، براى مستمع گريه‏آور است و همان عواطف جوشان را


فرهنگ‌ نامه مرثيه‌سرايي و عزاداري سيدالشهدا عليه السلام
70

شب مهلت خواست .
برپايه گزارش منابع‏معتبر تاريخى عصر نهم محرم ابن‏سعد دستور حمله به‏ياران امام را صادر كرد ، آن حضرت هنگامى كه آمادگى سپاه دشمن براى درگيرى را ملاحظه كرد به برادرش عباس عليه السلام فرمود :
اِرجِع إلَيهِم ، فَإِنِ استَطَعتَ أن تُؤَخِّرَهُم إلى‏ غُدوَةٍ وتَدفَعَهُم عِندَ العَشِيَّةِ ؛ لَعَلَّنا نُصَلّي لِرَبِّنَا اللَّيلَةَ ، ونَدعوهُ ونَستَغفِرُهُ ، فَهُوَ يَعلَمُ أنّي قَد كُنتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ ، وتِلاوَةَ كِتابِهِ ، وكَثرَةَ الدُّعاءِ وَالاِستِغفارِ !۱
به سوى آنان بازگرد و اگر توانستى آنها را تا صبح به تأخير بينداز و امشب بازشان گردان، شايد كه امشب براى خدايمان نماز بخوانيم و او را بخوانيم و از وى آمرزش بخواهيم كه او خود مى‏داند من نماز براى او، تلاوت كتابش و دعا و استغفار فراوان را دوست دارم.

و بدين سان ، شب عاشورا ، آخرين شب انس امام حسين عليه السلام و اصحابش با انيس ذاكران بود :
فَباتَ الحُسَينُ عليه السلام تِلكَ اللَّيلَةَ [لَيلَةَ عاشوراءَ] راكِعاً ساجِداً باكِياً مُستَغفِراً مُتَضَرِّعاً ، وباتَ أصحابُهُ ولَهُم دَوِيٌّ كَدَوِيِّ النَّحلِ .۲
شب در رسيد و حسين عليه السلام شب عاشورا را به ركوع و سجود و گريه و استغفار و تضرّع و زارى پرداخت و يارانش زمزمه‏اى مانند آواى

1.ر . ك : دانش‏نامه امام حسين عليه السلام : بخش هشتم / فصل يكم : شب را مهلت گرفتن براى نماز، دعا و استغفار .

2.مقتل الحسين ، خوارزمى : ج ۱ ص ۲۵۱. نيز ، ر . ك : دانش‏نامه امام حسين عليه السلام : بخش هشتم / فصل يكم : شب راز و نياز .

  • نام منبع :
    فرهنگ‌ نامه مرثيه‌سرايي و عزاداري سيدالشهدا عليه السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 93737
صفحه از 133
پرینت  ارسال به