215
ميراث محدث اُرموي

تذكر

1 ـ پانوشت هايى كه از مرحوم مؤلف بود در پايان آنها عبارت « منه » درج شده است .
2 ـ براى استفاده بهينه از شرح، عناوين زيادى بين [ ]افزوده شده است .
3 ـ متن دعاى منقول از مخطوطه مزار ابن مشهدى را چون با نسخه متداول فرق هايى داشت در تصحيح كنونى عيناً درج كرديم و افتادگى هاى آن را نيز ـ كه از كاتب يا اصل نسخه بوده ـ بين قلاب [ ]درج نموديم . فقراتى نيز به طور كامل در مخطوطه مزار نيست كه آنها را نمى توان افتادگى نسخه تلقى كرد ، بلكه ممكن است روايت وى بدان گونه بوده است. جهت مشخص شدن موارد ، آنها را نيز بين قلاب تذكر داده ايم.
***
جاى بسى تأسف است كه مؤلف ، قبل از تكميل اين اثر ، رخت از ديار فانى به سوى جايگاه ابدى بربست و اين تحقيق عميق را در نيمه راه بر زمين گذاشت . اميد كه چاپ اين قسمت از شرح ـ علاوه بر آثار علمى ـ راهى براى تحقيق بيشتر در عرصه اين دعاى مهم ، پيش روى دانش پژوهان و علم دوستان بگشايد .


ميراث محدث اُرموي
214

د . تأليف شصت ساله

از جمله كتاب هايى كه در ضمن تأليفات محدث بدان برمى خوريم «كشف الكربة في شرح دعاء الندبة» است كه دكتر على محدث ، فرزند مؤلف ، درباره آن مى نويسد : اين كتاب نتيجه شصت سال كار آن فقيد است . او به دعاى ندبه عشق فراوانى داشت و از آغاز جوانى خود به آن دعا اهتمام مى نمود ، و از چند تن از استادان خود خواسته بود آن را شرح نمايند كه ايشان نيز خواسته او را اجابت نمودند و يكى از آنان آن را در ارجوزه اى منظوم ساخت . آن شروح در كتاب خانه او موجود است و در الذريعه شيخ آقا بزرگ تهرانى معرفى شده است . خود آن فقيد چون آن شروح را كافى و شافى نيافت از همان دوره جوانى به شرح دعاى ندبه اهتمام ورزيد و تا آخر عمر به آن مشغول بود . خصوصاً در اواخر عمر چند سالى مستقيماً به آن پرداخت ، ولى از آن جا كه آن مرحوم وسواس عجيبى داشت كه مطلبى را فروگذار نكند ، موفق نشد تأليف آن را خود به پايان برد و به چاپ رساند ۱ .
نگارنده گويد : به تصريح فرزند شادروان محدث ، مجلداتى از اين شرح در نزد خانواده محترم موجود است كه اميدواريم در فرصتى مناسب به زيور طبع آراسته گردد.
بنا براين ظاهر آن است كه نوشته حاضر پيش نويس يا مقدمه آن شرح مفصل بوده است كه اينك تقديم خوانندگان گرامى مى گردد.
ناگفته نماند : شارح ، ترجمه اى نيز بر دعاى ندبه ـ يا شرح آن ـ با عنوان ترجمه وسيلة القربة في شرح الندبة نگاشته كه ظاهراً آن نيز ناتمام مانده است .

1.آينه پژوهش شماره ۸۰ ص ۳۶ به نقل از تعليقات نقض ، ص ۱۶ .

  • نام منبع :
    ميراث محدث اُرموي
    المساعدون :
    الاشكوري، احمد
    المجلدات :
    1
    الناشر :
    دار الحديث للطباعة و النشر
    مکان النشر :
    قم المقدسة
    تاریخ النشر :
    1385
    الطبعة :
    الاولي
عدد المشاهدين : 73621
الصفحه من 384
طباعه  ارسل الي