241
سياست نامه امام علي (ع)

فصل چهارم : سياست هاى فرهنگى

4 / 1

توسعه آموزش و پرورش

۱۴۵.امام على عليه السلام :بر پيشواست كه به مردمان تحت حكومتش ، حدود اسلام و ايمان را بياموزد. ۱

۱۴۶.امام على عليه السلام :به درستى كه مردمان ، به ادبِ شايسته ، نيازمندترند از طلا و نقره. ۲

۱۴۷.امام على عليه السلام :اى مردم! به درستى كه مرا بر شما حقّى است و شما را نيز بر من حقّى است. امّا حقّ شما برمن، خيرخواهى براى شما، زيادكردن ثروت هايتان و آموزش دادنتان است تا در نادانى نمانيد ، و پرورش شما، تا آگاه شويد. ۳

۱۴۸.امام باقر عليه السلام :هنگامى كه على عليه السلام نماز صبح به جا مى آورد ، در حال تعقيب نماز بود تا خورشيد طلوع مى كرد. هنگام طلوع خورشيد ، تهى دستان و مستمندان و

1.غرر الحكم : ۶۱۹۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ۳۲۸ / ۵۶۳۷ .

2.غرر الحكم : ۳۵۹۰ ، عيون الحكم والمواعظ : ۱۴۳ / ۳۲۱۰ .

3.نهج البلاغة : خطبه ۳۴ ، أنساب الأشراف : ۳ / ۱۵۴ ، تاريخ الطبرى : ۵ / ۹۱ .


سياست نامه امام علي (ع)
240

أَوْلِيَآءَ ؛ ۱ و هر كس از شما آنها را به دوستى گيرد ، از آنان خواهد بود». با گرفتن مالياتشان آنان را آزرده خاطر ساز و در برابر آنان ، آماده باش و از ريختن خون آنان ، برحذر باش. والسلام ۲ !

۱۴۴.امام على عليه السلام ـ در نامه اش به يكى از كارگزارانش ـ :پس از حمد و سپاس خداوند؛ تو از آنانى كه در يارىِ دين ، از آنان پشتيبانى خواهم و خودستايى گنهكاران را با او از بين بَرَم ، و رخنه مرزهاى بيم آور را با او ببندم. پس در آنچه برايت مهمّ است ، از خداوند، كمك بجو و درشتى و نرمى را درهم آميز و آن جا كه مهربانى بايد ، مهربانى پيشه كن و آن جا كه جز درشتى به كار نيايد ، درشتى پيش گير. در برابر شهروندان ، فروتن باش و با آنان ، گشاده رويى كن و نرمخويى نما. با آنان ، يكسان رفتار نما در نگاه با گوشه چشم ، و نگاه خيره، و در اشاره و تحيّت گفتن؛ تا بزرگان ، در تو طمعِ ستم نكنند و ناتوانان ، از عدالتت مأيوس نگردند. والسلام ۳ !

1. يهود و نصارا را به عنوان دوست ، انتخاب مكنيد» و خداوند ـ تبارك و تعالى ـ فرموده است: «وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُو مِنْهُمْ ؛ . مائده ، آيه ۵۱ .

2.تاريخ اليعقوبى : ۲ / ۲۰۳ .

3.نهج البلاغة : نامه ۴۶ ، الأمالى ، مفيد : ۸۰ / ۴ و در آن نوشته شده كه اين نامه را پس از كشته شدن محمّد بن ابى بكر به مالك اشتر نوشت؛ ولى بر حسب ظاهر درست نيست؛ چرا كه شهادت محمّد بن ابى بكر، پس از شهادت مالك رُخ داده است .

  • نام منبع :
    سياست نامه امام علي (ع)
    المساعدون :
    مهريزي، مهدي
    المجلدات :
    1
    الناشر :
    دار الحديث للطباعة و النشر
    مکان النشر :
    قم المقدسة
    تاریخ النشر :
    1381 ش
    الطبعة :
    الثالثة
عدد المشاهدين : 84651
الصفحه من 435
طباعه  ارسل الي