75
سياست نامه امام علي (ع)

3 . هوشيارى و زمان شناسى

امام على عليه السلام ، در كنار تأكيد بر سياست تشنج زدايى و حركت به سوى حياتى مسالمت آميز و مصالحه با دشمن، به هوشيارى و حزم انديشى در برابر دشمن نيز تأكيد مى كرد. امام، بر اين نكته پاى مى فشرد كه مؤمنان، نبايد دشمن را خُرد بشمارند و بويژه در برابر دشمنانى كه دشمنى خود را اظهار نمى كنند، بايد نهايت هوشيارى را معمول دارند و آمادگى لازم را براى برخورد و رويارويى در زمانِ مناسب، و هنگام بروز و ظهور حوادث، هرگز از دست ندهند و بدانند كه اگر آنها در خواب فراموشى فرو روند، دشمن، هرگز غافل نخواهد ماند.

4 . پرهيز از رعب آفرينى و وحشت گسترى

امام على عليه السلام در حكومت خود، در برابر متخلّفان ومخالفان، هرگز به رعب آفرينى و وحشت گسترى توسّل نمى جست. آن بزرگوار، حتى در برخورد با عوامل ضدّ امنيتى نيز از سياست رعب و وحشت و خشونت هاى غير قانونى بهره نمى گرفت. امام، هرگز بر اساس گمان و تخمين و احتمال با مردمان برخورد نمى كرد و هرگز پيش از وقوع جُرم، متّهمان و مظنونان به اقدامات ضد امنيتى را عقوبت نمى كرد.

5 . قانونگرايى در برخورد با مجرمان

نظام حكومت على عليه السلام ، متّكى به قانونْ بود ودر همه جوانب، قانون بود كه حكومت مى كرد، نه اراده فرد. بدين سان، او درآموزه هايش، به قانونگرايى و محوريت قانون، بسى تأكيد مى كرد. چنين بود كه در نظام حكومت او نه تنها شكنجه متّهمان و مظنونان به اقدامات ناروا ممنوع بود، كه مجرمان نيز شكنجه نمى شدند و به مجرم نيز هرگز اهانت نمى شد و اگر كسى مجرم شناخته مى شد، تنها و تنها به مقتضاى قانون، مجازات مى گشت، و اگر مجرى قانون، عمداً و يا سهواً، در اجراى حكم از مرز قانونْ تجاوز مى كرد، قصاص مى شد. چنين بود كه چون دريافت قنبر، سه


سياست نامه امام علي (ع)
74

گزارش هاى پنهانى انجام مى داده است، همه و همه، نشان دهنده اين است كه حكومت امام، از وجود تشكيلاتى كارآمد و دقيقْ برخوردار بوده است. جستجوى پنهانى و جمع آورى گزارش هاى گونه گون مرتبط با امنيت داخلى، اطّلاعات نظامى و عملكرد كارگزاران، وظيفه اساسى اين تشكيلات است. متأسفانه از جزئيات تشكيلات ياد شده، اطّلاعى در دست نيست؛ امّا از آثار و چگونگى تصميم هاى امام، كاملاً مى توان به وجود آن پى برد. اين تشكيلات را مى توان يك يا چند دستگاه اطّلاعاتى تلقّى كرد.

2 . تشنج زدايى

از جمله آموزه هاى ارجمند علوى، توجّه به دگرگونى انديشه وموضع مخاصمان است. خصومت بسيارى از مخاصمان، از ناآگاهى به مواضع و عدم اطّلاع آنها از شيوه و روش ها و چرايى آنها سرچشمه گرفته است. امام، تأكيد مى كند كه بايد در جهت تصحيح انديشه و آن گاه تغيير موضع مخالفان كوشيد و به تعبير آن بزرگوار، «استصلاح الأعداء» و«استصلاح الأضداد» را چونان شيوه اى در سياست حكومت، اعمال كرد.
امام، جذب مخاصمان و سالم سازى ذهنى و استوار سازى موضع آنان را «كمال دورانديشى و ژرفنگرى» مى داند وتأكيد مى كند كه دگرگون سازى انديشه و موضع دشمن، با نيك گفتارى و زيبا كردارى، بسى سهل تر و كارآمدتر است تا به آوردگاه كشاندن دشمن، و چونان شيوه اى از جمله در جهت «استصلاح» و به نيكى وا داشتن مخاصمانى كه بد كرده اند، اثر مى گذارد. اين همه، نشان آن است كه امام، با حركت در جهت تبديل دشمن به دوست و مصالحه هوشيارانه با دشمن، سياست تشنّج زدايى را پيشه كرده است و براى استقرار امنيت داخلى، بر سياست تشنج زدايى تأكيد مى كرده است.

  • نام منبع :
    سياست نامه امام علي (ع)
    المساعدون :
    مهريزي، مهدي
    المجلدات :
    1
    الناشر :
    دار الحديث للطباعة و النشر
    مکان النشر :
    قم المقدسة
    تاریخ النشر :
    1381 ش
    الطبعة :
    الثالثة
عدد المشاهدين : 84470
الصفحه من 435
طباعه  ارسل الي