79
سياست نامه امام علي (ع)

سياست هاى او بيان مى كردند، و هم در سخت ترين شرايط حكومتى امام، به او وفادار بودند.
گويا اينان را به لحاظ نشانه هاى ويژه اى كه داشتند و يا چون با پيمان ويژه اى در محضر امام بودند، «شُرطة الخميس» ۱ مى ناميدند.
از اصبغ بن نباته پرسيدند: چگونه شرطة الخميس ناميده شديد، اى اصبغ ؟
گفت : ما جانفشانى را براى او تضمين كرديم، و او پيروزى را براى ما . ۲

3 . تقويت روحيه سپاه

ترديدى نيست كه نيروهاى معنوى وتوانِ روحى، در حركت ها وصحنه آفرينى ها نقشى تعيين كننده و شگرف دارد. از اين رو، امام براى قدرت روانى و بنيه معنوى و روح سلحشورى نيروهاى رزمى، اهميّت ويژه اى قائل بود و از هر راه ممكن، تلاش مى كرد تا روحيه نيروهاى مسلّح را در برخورد با دشمن، تقويت كند و استوارگامى آنان را در برابر دشمن، از طريق افزون سازى روحيه سلحشورى، ارتقا بخشد. سخنرانى هاىِ امام در اين زمينه، بسى قابل تأمّل و خواندنى است.
سخنرانى هاى آتشين، گفتارهاى هيجانبار، خطابه هاى شورانگيز و شعارهاى هيجان آفرينِ امام، ترسيم صحنه هاى دل انگيز فرجام زندگى، تبيين جايگاه نهايى رزم آوران در فراسوى زندگى، و همه و همه از سوى او، در جهت فراهم آوردن و گستراندن چنين حالت هايى بوده است.
امام، چون نيروهاى نبردكننده را سامان مى داد، با خطابه هايى در اوج بلاغت و

1.النهاية : ۲ / ۴۶۰ .

2.مجمع البحرين : ۲ / ۹۴۲ .


سياست نامه امام علي (ع)
78

2 . تشكيل نيروى مخصوص

نيروها گرچه در يك جبهه و با يك آهنگ باشند ، ليكن به لحاظ روحى و سطح آگاهى و حدّ و حدود توانايى و فداكارى، يكسان نخواهند بود. صحنه هاى رويارويى نيز يكسان نيست وهر صحنه اى را مردانى ورزم آورانى مناسب وشايسته، لازم است و بر اين اساس، يكى از برجسته ترين نكات در سياست هاى جنگى على عليه السلام ، تشكيل سپاه مخصوص است ۱ كه امام، به آنان عنوان «شُرطَة الخميس (نيروهاى ويژه)» داده بود.
پيراسته ترين، فداكارترين و رزم آورترين نيروهاى على عليه السلام ، در «شرطة الخميس» سازماندهى شده بودند. اين نيرو، كارآيى شگفت و شگرفى داشت و امام، هماره از آنان، براى اهداف ويژه و صحنه هاى خاص، بهره مى گرفت. امام على عليه السلام در خطبه اى خطاب به آنان فرموده است:
أنتُمُ الأَنصارُ عَلَى الحَقِّ ، وَ الإخوانُ في الدِّينِ ، وَالجُنَنُ يَومَ البَأسِ ، وَالبِطانَةُ دونَ النّاسِ ، بِكُم أضرِبُ المُدبِرَ ، و أرجو طاعَةَ المُقبِلِ ، فَأَعينونى بِمُناصَحَةٍ خَلِيَّةٍ مِنَ الغَشِّ ، سَليمَةٍ مِنَ الرَّيبِ فَوَاللّهِ إنّي لَأَولَى النّاسِ بِالنّاسِ .۲شماييد يارانِ حق ، و برادران دينى، و سپرها در روزگار بلا و سختى، و مَحرم هايى جداى از ديگر مردمان . به كمك شما پشت كننده ها را مى زنم و پيروى روى آوردگان را اميد دارم . پس مرا يارى كنيد با خيرخواهىِ تهى از دغلى و سالم از دورى جويى كه به خدا سوگند، من از مردمان بر آنها سزاوارترم .
شرطة الخميس ، به تعبير امروز، «اصولگرايان» و «حزب اللهى ها»ى خردمند و كاردانِ كنار امام بودند كه هم به موقع، انتقاد مى كردند و ديدگاه هاىِ خود را درباره

1.بنگريد به : ص ۵۸۱ (تشكيل نيروهاى ويژه) .

2.نهج البلاغة : خطبه ۱۱۸ .

  • نام منبع :
    سياست نامه امام علي (ع)
    المساعدون :
    مهريزي، مهدي
    المجلدات :
    1
    الناشر :
    دار الحديث للطباعة و النشر
    مکان النشر :
    قم المقدسة
    تاریخ النشر :
    1381 ش
    الطبعة :
    الثالثة
عدد المشاهدين : 84704
الصفحه من 435
طباعه  ارسل الي