121
مسند حضرت عبد العظيم حسني (ع)

در آخرين روزهاىِ انجام اين مسند، به كتابى تازه متولد شده دست يافتيم كه در بيروت منتشر شده بود. اين كتاب «المعتمد الشريف شاه عبدالعظيم الحسنى حياته و مسنده» نام داشت.
با آنكه اين اثر به شكل مستقل درباره مسند عبدالعظيم عليه السلام نبوده و به شرح زندگانى وى هم پرداخته است ولى در آنجا كه به احاديث رسيده از حضرت عبدالعظيم عليه السلام مى پردازد، بسيار نيكو روايات ايشان را جمع آورى و تبويب مى كند، ولى از آن روى كه روايات تقطيع شده را غالبا، مستقل و جدا مى انگارد تعداد روايات كتابش زياد شده است. ۱
در كتاب حاضر تلاش رفته است تا روايات رسيده از حضرت عبدالعظيم عليه السلام را از مصادر اوليه نقل كنيم.
در پايان كتاب چندين فهرست فنى قرار گرفته است. از جمله آنها فهرست، موضوعى كتاب است كه بدين وسيله خواننده را در يافتن موضوعات خاص و گزيده اى، كمك خواهد كرد.
واللّه ولي التوفيق

1.الشريف المعتمد شاه عبدالعظيم الحسنى حياته و مسنده؛ عبدالزهراء عثمان محمد؛ بيروت دارالهادى، ۱۴۲۲ه .


مسند حضرت عبد العظيم حسني (ع)
120

است ، وى كتابى تأليف كرده كه اهل حديث از وى روايت كرده اند ، و او از « ثقات » اهل حديث بشمار است ، علامه حلى نيز وى را در قسم اول خلاصه عنوان كرده و او را از ثقات ميداند.
در تنقيح المقال گفته : ابن داود ۱ او را در قسم دوم از كتاب خود ذكر نموده ، وگفتار نجاشى را در باره او آورده است ، و در « وجيزه » و « حاوى » اين راوى را از موثقين شمرده است.
روايت حضرت عبدالعظيم از يحيى بن سالم در كافى ـ باب نكت و نتف من التنزيل ـ ذكر شده است.

نكاتى درباره كتاب حاضر:

مسند عبدالعظيم حسنى عليه السلام كه هم اكنون پيش روى شماست، حاوى 120 حديث است كه ترجمه فارسى هر روايت هم در مقابل آن آمده است. در پاره اى موارد چند روايت، مشابه هم بودند ولى به علت اختلاف در سند، دو روايت جدا تلقى و شماره گذارى شدند.
روايتِ بلند مناجات موسى با خداوند هم كه در بحارالأنوار تقطيع شده بود، از آنجا كه اختلافاتى در متن آن ديده مى شد، جداگانه آورده شدند.

1.حسن بن على بن داود تقى الدين معروف به « ابن داود » صاحب رجال معروف از بزرگان علماء و نويسندگان است ، در امل الامل گويد : وى از محققين زمان خود بشمار ميرفت ، او مردى صالح و جليل القدر و از شاگردان نجم الدين حلى بود. شهيد ثانى گويد : وى صاحب تصنيفات و تحقيقات بوده و كتب او در فقه و نحو و عروض و منطق مشهور و معروف است . تولد او در سال ۶۴۷ بوده و از وفات او ذكرى و اطلاعى در دست نيست.

  • نام منبع :
    مسند حضرت عبد العظيم حسني (ع)
    المجلدات :
    1
    الناشر :
    دارالحديث للطباعة و النشر
    مکان النشر :
    قم المقدسة
    تاریخ النشر :
    1382 ش
    الطبعة :
    الاولي
عدد المشاهدين : 30463
الصفحه من 312
طباعه  ارسل الي