اَبدال، اَوتاد، اَقطاب - صفحه 7

و در مقابلِ سيوطى ـ كه از بزرگان صوفيه است و اين احاديث را «صحيح» و بلكه «متواترِ معنوى» دانسته ـ ، بسيارى از محقّقان اهل سنّت ، مانند : ابن جوزى و ابن تيميّه ، معتقدند كه اين احاديث ، مجعول اند . ۱
دكتر حسام الدين بن موسى عفانه ۲ نيز در اين باره مى گويد :
در باره ابدال ، خبر صحيحى از پيامبر صلى الله عليه و آله ثبت نشده ، و هر آنچه در باره ابدال ، اقطاب ، اغواث ، نُجَبا و اَوتاد نقل شده ، خبرهاى نادرستى هستند كه به پيامبر صلى الله عليه و آله نسبت داده شده اند ، همان گونه كه محقّقان فعلى و گذشته ، اين را بيان كرده اند . ۳

2 . ارزيابى متون

متن اكثر قريب به اتّفاق اين احاديث نيز شاهد مجعول بودن آنهاست . محقّقان حديث شناس ، با تأمّل در متن اين احاديث ، بويژه در نظر گرفتن نكاتى مانند : تناقض آنها در تعداد ابدال ، ۴ كم اهمّيت جلوه دادن اعمال صالح (مانند نماز و روزه) ، ۵ سازش با دشمنان اسلام (به بهانه اين كه ابدال ، چيزى را لعنت نمى كنند) ، ۶ تعيين سرزمين شام به عنوان پايگاه رويش ابدال ، ۷ و از همه مهم تر ، توصيف ابدال به ويژگى هايى كه در احاديث معتبر ، اهل بيتِ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله با آنها توصيف شده اند ، مى توانند آثار و علائم جعل را در بيشتر اين احاديث ، مشاهده كنند و توطئه سياست مداران اُمَوى را در ساختن اين روايات ، كشف نمايند . علّامه امينى ، در

1.. ر .ك : الموضوعات : ج ۳ ص ۱۵۲ ، مجموع الفتاوى : ج ۱۱ ص ۱۶۷ و ج ۲۷ ص ۴۹۷ .

2.. استاد فقه و اصول فقه در دانشگاه قدس .

3.. برگرفته از سايت : «إسلام أون لاين . نت» / شرعى / اسألوا أهل الذكر) .

4.. ر . ك : ص ۱۰۱ (آنچه در باره شمار ابدال روايت شده است) .

5.. ر . ك : ص ۹۵ ح ۴ و ۵ و ۷ .

6.. ر . ك : ص ۹۳ ح ۳ .

7.. ر . ك : تاريخ دمشق : ج ۱ ص ۳۳۴ ـ ۳۳۷ و سبل الهدى و الرشاد : ج ۱ ص ۲۷۰ و ص۳۷۰ و منابع ديگر ...

صفحه از 40