« وَكَذَلِكَ نَجْزِى الْمُفْتَرِينَ .۱
و اين چنين ، دروغ رانان را سزا مى دهيم» .
« كَذَلِكَ نَجْزِى كُلَّ كَفُورٍ .۲
و اين چنين ، هر ناسپاسى را سزا مى دهيم» .
همگى اين آيات ، بيانگر ديدگاه قرآن در باره قانونمندى تاريخ و ثبات و دوام قوانين تاريخى در گذشته و آينده هستند و اين كه همان گونه كه هر فرد انسان ، در نظام آفرينش تا مدّت معيّنى مى تواند به حيات خود ادامه دهد ، هر دولت نيز برهه اى دارد ۳ و هر امّت ، اجلى . ۴
5 . عوامل تحوّلات تاريخى
در جهان بينى اسلامى ، انسان ، آزاد است و انتخابگر . از اين رو ، اراده انسان ، اصلى ترين عامل تحوّلات تاريخى است ، چنان كه قرآن تصريح مى كند :
« إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ .۵
خداوند، حال قومى را تغيير نمى دهد تا آنان، [خود ،] حال خودشان را تغيير دهند» .
در واقع ، موتور تاريخ ، اراده انسان است . بنا بر اين ، حركت تاريخ ، جبرى نيست و تلاش هاى فرهنگى و سياسى و اقتصادى مردم ، نقش اساسى در تحوّلات تاريخى دارند . از نگاه قرآن و احاديث اسلامى ، در كنار تلاش هاى مادّى ، تلاش هاى دينى و معنوى و بخصوص توبه و دعا نيز نقش تعيين كننده اى در سرنوشت جوامع انسانى دارند .
1.اعراف : آيه ۱۵۲ .
2.فاطر : آيه ۳۶ .
3.ر . ك : ص ۵۳ ح ۳۶ .
4.ر . ك : اعراف : آيه ۳۴ ، يونس : آيه ۴۹ و حجر : آيه ۵ .
5.ر . ك : رعد : آيه ۱۱ .