جانش زيانبارتر است و اكتفا به قدر ضرورت در خوردن آنها ، سلامت جسم و جان انسان را تضمين مى كند .
در باره نقش خوردن در سير و سلوك و معرفت شناسى ، احاديث اسلامى را به چهار دسته مى توان تقسيم كرد :
1 . غذاى حلال و نورانيت دل
دسته اوّل ، شامل احاديثى است كه تصريح مى كنند خوردنِ غذاى حلال ، موجب صفاى دل و نورانيت آن مى شود ، چنان كه از پيامبر صلى الله عليه و آله روايت شده است :
مَن أكَلَ مِنَ الحَلالِ صَفا قَلبُهُ و رَقَّ .۱
هر كه از حلال بخورد ، دلش صفا مى يابد و نازك مى شود .مَن أكَلَ الحَلالَ أربَعينَ يَوما ، نَوَّرَ اللّهُ قَلبَهُ ، و أَجرى يَنابيعَ الحِكمَةِ مِن قَلبِهِ عَلى لِسانِهِ .۲
هر كس چهل روز حلال بخورد ، خدا دلش را نورانى مى كند و چشمه هاى حكمت را از قلبش بر زبانش جارى مى سازد .
2 . كم خوردن و نورانيت دل
دسته دوم ، احاديثى هستند كه كم خوردن و گرسنگى را مايه نورانى شدن دل ، معرّفى مى كنند ، مانند آنچه از پيامبر صلى الله عليه و آله روايت شده است :
إذا أقَلَّ الرَّجُلُ الطُّعمَ مُلِئَ جَوفُهُ نورا .۳
انسان ، چون از خوراكش بكاهد ، درونش پر از نور مى شود .
1.مجمع البحرين : ج ۱ ص ۴۴۷ .
2.إحياء العلوم : ج ۲ ص ۱۳۴ ، المغنى عن حمل الأسفار : ج ۱ ص ۴۳۵ ح ۱۶۵۲ ، عدّة الداعى : ص ۱۴۰ .
3.الفردوس : ج ۱ ص ۲۹۰ ح ۱۱۳۸ . نيز ، ر . ك : المعجم الأوسط : ج ۵ ص ۲۲۹ ح ۵۱۶۵ ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۲۲۹ ، الدعوات : ص ۷۷ ح ۱۸۷ .