نورُ الحِكمَةِ الجوعُ .۱
نور حكمت ، [در] گرسنگى است .
3 . نقش روزه دارى در معرفت شهودى
دسته سوم ، احاديثى هستند كه روزه دارى را سبب رسيدن انسان به درجه يقين مى شناسانند ، مانند آنچه در حديث معراج آمده است :
الصَّومُ يورِثُ الحِكمَةَ ، وَ الحِكمَةُ تورِثُ المَعرِفَةَ ، وَ المَعرِفَةُ تورِثُ اليَقينَ .۲
روزه ، حكمت مى آورد و حكمت ، معرفت مى آورد و معرفت ، يقين .
شايان گفتن است كه يقين ، بالاترين مرتبه ايمان ، و همان معرفت شهودى است .
4 . انگيزه الهى در خوردن و نورانيت دل
دسته چهارم احاديث ، به داشتنِ انگيزه الهى در همه كارها ، از جمله خوردن ، توصيه مى كند ، مانند آنچه از پيامبر خدا نقل شده است كه در توصيه به ابو ذر فرمود :
يا أَبا ذَرٍّ! لِيَكُن لَكَ فى كُلِّ شَى ءٍ نِيَّةٌ صالِحَةٌ ، حَتَّى فِى النَّومِ وَ الأَكلِ .۳
اى ابو ذر! بايد در هر چيزى ، نيّت نيكو داشته باشى ، حتّى در خوابيدن و خوردن .
اخلاص در همه كارها ، موجب نورانى شدن ديده بصيرت است ، چنان كه از امام على عليه السلام روايت شده :
عِندَ تَحَقُّقِ الإِخلاصِ تَستَنيرُ البَصائِرُ .۴
به گاه حصول اخلاص ، ديده ها نورانى مى شوند .
1.ر . ك : تاريخ دمشق : ج۱۹ ص۴۴۷ ح۴۵۴۶ .
2.ر . ك : ص ۲۶۸ ح ۱۳۴ .
3.مكارم الأخلاق : ج۲ ص۳۷۰ ح۲۶۶۱ .
4.غرر الحكم : ح ۶۲۱۱ .