خدا - صفحه 73

۶۵.الكافىـ به نقل از محمّد بن عبد اللّه خراسانى ، خادم امام رضا عليه السلام ـ :مردى از زنادقه بر امام رضا عليه السلام در آمد و عدّه اى در حضور ايشان بودند . امام رضا عليه السلام به او فرمود : «اى مرد! گيرم كه سخن شما درست باشد ـ كه البتّه چنين نيست ـ ، آيا نه اين است [كه در آن صورت ، ]من و شما يكسان خواهيم بود و نماز و روزه و زكات و ايمان ما به ما زيانى نمى زند؟!» . مرد ، خاموش ماند .
امام عليه السلام سپس فرمود : «و اگر سخن ما درست باشد ـ كه همين طور هم هست ـ ، آيا نه اين است كه شما هلاك شده ايد و ما نجات يافته ايم؟!» .

3 / 2 ـ 4

عقل ، قادر به انكار خدا نيست

۶۶.امام على عليه السلام :ستايش ، خداوندى را كه ... باطن امور پنهان را مى داند ۱ و به واسطه نشانه هاى تدبيرى كه در خلقش ديده مى شود ، براى خردها آشكار است ؛ خدايى كه در باره اش از پيامبران پرسيده شد و آنان او را به حد يا داشتن جزء ، وصف نكردند ؛ بلكه او را به افعالش وصف كردند و از طريق نشانه هايش شناساندند .
خردهاى انديشمندان نمى توانند انكارش كنند ؛ زيرا كسى كه آسمان ها و زمين و آنچه در آنها و ميان آنهاست ، آفريده او هستند و او سازنده آنهاست ، مانعى در برابر قدرتش وجود ندارد .

۶۷.امام على عليه السلام :ستايش ، خداوندى را كه پنهانى هاى امور را مى داند و نشانه هاى آشكار ، بر وجودش دلالت دارند و به چشم سر ديده نمى شود . نه چشم كسى كه او را نديده است ، مى تواند انكارش كند و نه دل كسى كه اثباتش مى كند ، او را مى بيند ... . او كسى است كه نشانه هاى هستى ، گواه بر آن است كه دل شخص منكِر نيز به وجود او اقرار دارد [ ، هرچند به زبان ، انكارش مى كند] .

ر .ك : ص 253 (خدا / مبحث يكم / فصل پنجم : نشانه هاى شناخت خدا) .

1.عبارت : «بطن من خفيّات الاُمور» ـ كه در متن عربى آمده ـ ، احتمال دارد به معناى «دانا به اسرار» باشد ؛ چرا كه خداوند ، عالم السرّ و الخفيات است ، و هم ممكن است به معناى پنهان بودن و از جمله امور پنهان عالم به حساب آمدن ، معنا بدهد (شرح اُصول الكافى : ج ۴ ص ۱۹۹) .

صفحه از 417