۷۶۹۳.عنه عليه السلامـ لَمّا سَألَهُ هِشامُ بنُ الحكَمِ : فَأخبِرْنِي عنِ الرُّوحِ أ غَيرُ الدمِ ؟ ـ: نَعَم ، الرُّوحُ على ما وَصَفتُ لكَ مادَّتُهُ مِنَ الدمِ ، و مِن الدمِ رُطُوبَةُ الجِسمِ و صَفاءُ اللَّونِ ......... فإذا جَمَدَ الدمُ فارَقَ الرُّوحُ البَدَنَ . ۱
1562
طُغيانُ الأرواحِ
۷۶۹۴.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ لَمّا سَألَهُ عبدُ اللّهِ بنُ الفضلِ الهاشـميُّ عن عِلَّةِ جَعلِ الأرواحِ في الأبدانِ بَعدَ كَونِها في المَلَكوتِ الأعلى ـ: إنّ اللّهَ تبارَكَ وَ تَعالى عَلِمَ أنَّ الأرواحَ في شَرَفِها و عُلُوِّها متى تُرِكَتْ على حالِها نَزَعَ أكثَرُها إلى دَعوَى الرُّبوبيَّةِ دُونَهُ عزّ و جلّ . ۲
1563
الأرواحُ جُنودٌ مُجَنَّدَةٌ
۷۶۹۵.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :الأرواحُ جُنودٌ مُجَنَّدَةٌ ، فما تَعارَفَ مِنها ائتَلَفَ ، و ما تَناكَرَ مِنها اختَلَفَ . ۳
۷۶۹۳.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ به هشام بن حكم كه به ايشان عرض كرد : از روح به من خبر ده كه آيا آن چيزى جز خون است؟ ـفرمود : آرى ، روح ، همچنان كه برايت شرح دادم ، مادّه اش خون است و خون مايه رطوبت بدن و روشنى رنگ . . . و هر گاه خون لخته و منجمد شود، روح از بدن جدا شود .
1562
سركشى ارواح
۷۶۹۴.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ به عبد اللّه بن فضل هاشمى كه از ايشان پرسيد : چرا ارواح، كه در ملكوت اعلى بودند، در پيكرها قرار گرفتند؟ ـفرمود : چون خداوند تبارك و تعالى مى دانست كه اگر ارواح در همان موقعيت والا و بلند مرتبه اى كه دارند رها شوند بيشترشان در برابر خداوند عزّ و جلّ ادّعاى ربوّبيت (بى نيازى از خداوند) خواهند كرد .
1563
ارواح ، سپاهيانى فراهم آمده اند
۷۶۹۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ارواح لشكريانى فراهم آمده هستند ؛ آنها كه يكديگر را بشناسد با هم انس مى گيرند و آنان كه همديگر را نشناسند از هم جدا مى شوند .
1.بحار الأنوار : ۶۱/۳۴/۷ .
2.التوحيد : ۴۰۲/۹ .
3.كنز العمّال : ۲۴۶۶۰ .