۷۰۰۴.عنه عليه السلامـ أيضا في تفسيرِ الآيةِ ـ: فهذا الشِّركُ شِركُ رِياءٍ . ۱
۷۰۰۵.عنه عليه السلامـ لمّا سَـألَهُ العلاءُ بنُ فضيلٍ عن تفسيرِ هذِهِ الآيةِ«فَمَن كان يَرجـو لِقاءَ رَبِّهِ»ـ: مَن صَلّى أو صامَ أو أعتَقَ أو حَجَّ يُرِيدُ مَحْمَدَةَ الناسِ فقد أشرَكَ في عَمَلِهِ و هو شِركٌ مَغفورٌ . ۲
۷۰۰۶.عنه عليه السلام :كُلُّ رياءٍ شِركٌ ، إنّهُ مَن عَمِلَ للناسِ كانَ ثوابُهُ على الناسِ . ۳
(انظر) الاُمّة : باب 135 . عنوان 265 «الشرك» .
1417
سوءُ عاقِبَةِ أهلِ الرِّياءِ
۷۰۰۷.مستدرك الوسائل :قال رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : إنّ النارَ و أهلَها يَعِجُّونَ مِن أهلِ الرياءِ ، فقيلَ : يا رسولَ اللّهِ ، و كيفَ تَعِجُّ النارُ ؟! قالَ : مِن حَرِّ النارِ التي يُعَذَّبُونَ بها . ۴
۷۰۰۴.امام صادق عليه السلامـ در تفسير همان آيه ـفرمود : اين شرك ، شركِ ريايى است .
۷۰۰۵.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ به سؤال علاء بن فضيل از تفسير اين آيه «پس هر كه اميد ديدار پروردگارش را دارد » ـفرمود : هر كه به خاطر تعريف مردم نماز بخواند يا روزه گيرد يا بنده آزاد كند يا حج رود ، در كار خود شرك آورده است، گر چه شركى است كه آمرزيده مى شود .
۷۰۰۶.امام صادق عليه السلام :هر گونه ريايى شرك است . هر كه به خاطر مردم كار كند، پاداشش به عهده مردم باشد .
1417
فرجامِ بدِ رياكاران
۷۰۰۷.مستدرك الوسائل :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : دوزخ و دوزخيان از دست رياكاران فرياد بر مى آورند . عرض شد : اى رسول خدا! دوزخ ديگر چرا فرياد برمى آورد؟! فرمود : از گرماى آتشى كه [رياكاران ]با آن عذاب مى شوند .
1.تفسير القمّي : ۲/۴۷ .
2.بحار الأنوار : ۷۲/۳۰۱/۴۰ .
3.الكافي : ۲/۲۹۳/۳ .
4.مستدرك الوسائل : ۱/۱۰۷/۱۰۹ .