سجود - صفحه 36

(انظر) مستدرك الوسائل : 18 / 191 باب 1 ،
وسائل الشيعة : 18 / 576 باب 1.

1763

أنواعُ السِّحرِ

۸۵۲۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ لَمّا سَألَهُ زِندِيقٌ عن السِّحرِ : ما أصلُهُ ؟ و كيفَ يَقدِرُ الساحِرُ على ما يُوصَفُ مِن عَجائبِهِ و ما يَفعَلُ؟ ـ: إنَّ السِّحرَ على وُجُوهٍ شَتّى : وَجهٌ مِنها بمَنزِلَةِ الطِّبِّ ، كما أنَّ الأطِبّاءَ وَضَعُوا لِكُلِّ داءٍ دَواءً فكذلكَ عِلمُ السِّحرِ احْتالُوا لِكُلِّ صِحَّةٍ آفَةً ، و لِكُلِّ عافِيَةٍ عاهَةً ، و لكُلِّ مَعنىً حِيلَةً. و نوعٌ مِنهُ آخَرُ خَطفَةٌ و سُرعةٌ و مَخاريقُ و خِفَّةٌ.
و نوعٌ مِنهُ ما يَأخُذُ أولياءُ الشَّياطينِ عَنهُم ......... فَأقرَبُ أقاوِيلِ السِّحرِ مِنَ الصَّوابِ أنّهُ بمَنزِلَةِ الطِّبِّ . إنّ الساحِرَ عالَجَ الرجُلَ فَامتَنَعَ مِن مُجامَعَةِ النساءِ ، فَجاءَ الطبيبُ فَعالَجَهُ بغَيرِ ذلكَ العِلاجِ فَاُبرِئَ . ۱

1763

انواع جادو

۸۵۲۲.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ به زنديقى كه پرسيد : منشأ جادو چيست و چگونه جادوگر مى تواند آن كارهاى شگفت آور را انجام دهد؟ ـفرمود : جادو ، گونه هاى مختلفى دارد : گونه اى از آن به منزله طبابت است . همان طور كه پزشكان براى هر بيمارى و دردى دارويى درست كرده اند ، در علم سحر نيز جادوگران براى هر صحّتى آفتى و براى هر عافيتى درد و رنجى و براى هر كارى چاره اى انديشيده اند . گونه اى ديگر از آن چشم بندى ، چالاكى ، مهارت و تردستى است . نوع ديگرى از آن امورى است كه جن گيرها از جنّيان فرا مى گيرند . نزديكترين عقيده درباره جادو به واقعيت آن است كه جادو به منزله طبابت است . جادوگر مردى را جادو مى كند كه نتواند با زن نزديكى نمايد و پزشك مى آيد و او را از طريق ديگرى (دارو و نه جادو) معالجه مى كند و بهبود مى يابد .

1.بحار الأنوار : ۶۳/۲۱/۱۴.

صفحه از 224