ویژه‌نامه قرآن - صفحه 126

حقيقت، وصف‏هاى قرآن اند. ۱ شواهدى اين قول را تقويت مى‏كنند، از جمله آن كه در آيات قرآن كريم، براى اشاره به وحى، همين واژه، بيشترين كاربرد را دارد. در غالب روايات نيز از همين كلمه براى اشاره به قرآن استفاده شده است، مانند دعايى از امام زين العابدين عليه السلام كه در وصف پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله به صراحت بيان مى‏كند كه خدا كتاب او را «قرآن» ناميده است:
وَ خَصَصتَهُ بِالكِتابِ المُنزَلِ عَلَيهِ وَالسَّبعِ المَثانى المُوحاةِ إلَيهِ وَ أسمَيتَهُ القُرآنَ وَ أكنَيتَهُ الفُرقانَ العَظيمَ .۲
و كتاب فرو فرستاده به سوى او و سَبْع مَثانىِ وحى شده به او را به وى اختصاص دادى و آن را «قرآن» ناميدى و لقب «فرقان بزرگ» را بر آن نهادى .

2. فُرقان‏

فُرقان، مصدر با معناى اسم فاعل ، از ريشه «ف ر ق» است. اين مادّه به معناى جدايى انداختن ميان دو چيز است. ۳ قرآن را از آن‏رو «فرقان» گويند كه ميان حق و باطل و درستى و نادرستى جدايى مى‏افكند. ۴كلمه «فرقان» براى اشاره به اين ويژگى قرآن، از «فرق» بليغ‏تر است؛ زيرا براى جدايى انداختن ميان حق و باطل به كار مى‏رود. ۵
شيخ صدوق رحمه اللَّه عليه مى‏فرمايد :
وَالفُرقانُ هُوَ القُرآنُ و إنَّما سَمَّاهُ فُرقاناً لأنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ فَرَّقَ بِه بَينَ الْحَقِّ وَ الباطِلِ . ۶
فرقان ، همان قرآن است و همانا آن را «فرقان» ناميد ؛ زيرا خداوند عزّ وجلّ به وسيله آن ، حق را از باطل جدا كرد .

1.التسهيل لعلوم التنزيل : ج‏۱ ص‏۵.

2.ر . ك : ج ۳ ص ۱۲۲ ح ۸۹۳ . نيز ، ر . ك : الصحيفة الثانية السجادية : ص ۱۲۹ (دعاى عيد فطر) .

3.مفردات ألفاظ القرآن : ج‏۲ ص‏۳۷۸؛ لسان العرب : ج‏۱۰ ص‏۲۹۹ - ۳۰۰؛ العين : ج‏۵ ص‏۱۴۹ ماده «فرق».

4.تفسير الفخر الرازى : ج‏۲ ص‏۳۷۸؛ روض الجنان : ج‏۱ ص‏۱۰؛ تفسير بيضاوى : ج‏۴ ص‏۲۰۵.

5.مفردات الفاظ القرآن : ج‏۲ ص‏۳۷۸ ماده «فرق».

6.التوحيد : ص ۲۱۷ .

صفحه از 134