دلايل غير نقلى بر ضرورت وجود امام مهدى عليه السلام - صفحه 3

را برعهده دارند و چنين وظيفه‏اى بر عهده امام غايب نيست.

2 . برهان قاعده لطف‏

لطف چيزى است كه به گونه‏اى در رسيدن انسان به سعادت مفيد باشد. لطف به دو قسم «مقرِّب» و «محصِّل» تقسيم مى‏شود. لطفى كه با آن امكان رسيدن به سعادت و كمال، و تقرب به خدا و انجام طاعات و ترك معاصى بيشتر شود، لطف مقرّب ناميده مى‏شود، و لطفى كه رسيدن به اين امور بدون آن تحقّق مى‏يابد، لطف محصّل ناميده مى‏شود.۱
اين برهان مبتنى بر دو مقدمه است:
مقدّمه اوّل: وجود امام معصوم در همه زمان‏ها لطف است.
مقدّمه دوم: لطف بر خدا واجب است.
نتيجه: نصب امام بر خدا در همه زمان‏ها واجب است.
متكلّمان لطف را از آن رو بر خدا واجب مى‏دانند كه لطف باعث تحقّق غرض خدا، كه همانا رسيدن انسان‏ها به كمال و سعادت است، مى‏شود. بنا بر اين اگر خداوند به بندگان لطف نكند، نقض غرض كرده است؛ چون غرض او از آفرينش انسان متوقف بر لطف مى‏باشد.۲
اين مبناى متكلمان را مى‏توان به منزله سنّت رايج و اكثرى خدا پذيرفت، نه امرى كه براى رساندن همه انسان‏ها به سعادت ضرورى و از لحاظ عقلى واجب است. به عبارت ديگر خداوند از باب فضل لطف مى‏كند، نه از باب عدل. البته به هر مقدار كه غرض خداوند اثبات شود، به همان مقدار لطف در جهت رسيدن به غرض اثبات مى‏شود.

1.ر.ك: كشف المراد: ص ۳۲۴ - ۳۲۵.

2.ر.ك: همان: ص ۳۲۵.

صفحه از 9