پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم (1) - صفحه 8

همراهان پيامبر صلى الله عليه و آله براى مباهله كيستند و او چه كسانى را در معرض مجازات الهى قرار مى دهد . آنان با خود گفتند :
إن باهَلَنا بِقَومِهِ باهَلناهُ؛ فاَءنَّهُ لَيسَ بِنَبِيٍ، وإن باهَلَنَا بِأهلِ بَيتِهِ خاصَّةً فَلا نُباهِلُهُ؛ فَإِنَّهُ لا يَقدِم عَلى أهلِ بَيتِهِ إلاّ وهُوَ صادِقٌ . ۱
اگر به همراه قوم خويش به مباهله با ما آمد، پيامبر نيست و با او مباهله مى كنيم؛ امّا اگر تنها خانواده اش را به مباهله با ما آورد، با او مباهله نخواهيم كرد؛ چرا كه كسى خانواده اش را [براى مباهله] همراه نمى آورد، مگر آن كه راستگو باشد .
طبق قرار قبلى به ميعادگاه رفتند . ناگاه ديدند كه پيامبر خدا همراه با دخترش فاطمه عليهاالسلام و دامادش على عليه السلام و دو نواده كوچك خود (حسن و حسين عليهماالسلام) براى مباهله حاضر شده است . آنان با ديدن اين صحنه حاكى از صداقت پيامبر خدا ، سخت به وحشت افتادند و از مباهله خوددارى كردند و به مصالحه و رعايت شرايط ذمّه تن دادند . ۲

2 . فلسفه بعثت پيامبر خدا

پس از شناخت پيامبر خدا، مهم ترين مسئله در زمينه معرفت شخصيت پيامبر اعظم، آشنايى با فلسفه ۳ بعثت اوست .
فلسفه بعثت پيامبر خاتم ، در اساس، با فلسفه بعثت پيامبران تفاوتى ندارد. تنها تفاوت اين است كه او برنامه ساير پيامبران را تكميل كرده و بدين جهت ، نبوّت به او ختم گرديده است. ۴
با عنايت به اين نكته، مى توان فلسفه بعثت از نگاه قرآن را در دو عنوان كه حاكى

1.ر . ك : ص ۶۶ ح ۲۷ .

2.ر . ك : ص ۶۷ .

3.فلسفه در اين جا ، به معناى «چرايى» و «حكمت» است .

4.ر . ك : فصل دوم: حكمت پيامبرى.

صفحه از 11