تحليلى در باره آسيب هاى خانواده - صفحه 3

در حديثى ديگر ، از جابر بن عبد اللّه انصارى روايت شده كه مردى نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و گفت : دختر يتيمى پيش ماست كه دو مرد از او خواستگارى كرده اند : يكى توانگر و ديگرى تنگ دست . او مرد فقير را مى خواهد و ما به توانگر ، تمايل داريم! پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود :
لَم يُرَ لِلمُتَحابَّينِ مِثلُ النِّكاحِ .۱
براى دو دل داده ، چيزى (تسكينى) همانند ازدواج ، ديده نشده است .
پيامبر صلى الله عليه و آله به روشنى اعلام مى كند كه دو طرف ازدواج ، در انتخاب همسر، آزادند و ثروت نمى تواند جاى گزين محبّت دو نفرى كه به هم علاقه مند هستند، گردد .
جامعه شناسان نيز از ديرباز ، ازدواج هاى تحميلى را زمينه ساز اختلافات خانوادگى و فروپاشى خانواده مى دانند و برخى، اين گونه ازدواج ها را به فروش دختران ، تشبيه كرده اند .
البتّه بايد توجّه داشت كه راه نمايى پدر و مادر براى انتخاب همسر مناسب، فوق العاده ضرورى است و جوانان بايد بدانند كه در تشكيل خانواده ، از مشورت با والدين خود ، بى نياز نيستند ، هر چند در نهايت، خود آنها هستند كه بايد همسر آينده شان را انتخاب كنند ، نه پدر و مادر !

2 . مَهريه سنگين

حكمت وجود مهريه (كابين) ، تعديل روابط زن و مرد و نيز پيوند دادن آنها به يكديگر است . مهريه، از آن جا پديد آمد كه در متن خلقت ، نقش هر يك از زن و مرد، مغاير نقش ديگرى است . مرد، در مقابل غريزه، از زن ، ناتوان تر است . اين ويژگى، همواره به زن ، فرصت داده است كه به دنبال مرد نرود و زود تسليم او

1.ر . ك : ص ۱۰۶ ح ۶۰۲ .

صفحه از 21