پژوهشى در باره كاتبان وحى - صفحه 4

تصحيف برخى نام‏ها

از ديگر علل تعدد كاتبان، تصحيف اطلاعات مربوط به اشخاص است؛ مثلاً برخى ابوحماد عقبة بن عامر جهنى را از كاتبان رسول خدا دانسته‏اند و به نامه‏اى از آن حضرت كه ابن سعد آورده و در انتهاى آن نام عقبه ذكر شده استشهاد كرده‏اند؛ اما كاتب ياد شده بر اساس نسخ موجود، علاء بن عقبه است. ۱
همچنين، اطلاعات مربوط به ابوالوليد ابان بن سعيد و برادرانش خالد و عمرو، كه از كاتبان وحى قلمداد شده‏اند، خلط شده است. بر خلاف گزارش‏هايى كه در آنها از هجرت ابان به حبشه سخن به ميان آمده ۲ و او را در زمره كاتبان پيامبر ثبت كرده‏اند، ۳ او از دشمنان پيامبر و در نبرد بدر ، با مشركان همراه بود ۴ و پس از حديبيه (سال ششم) اسلام آورد ؛ ۵زيرا هنگامى كه عثمان براى مذاكره با قريش از حديبيه به مكه رفت، ابان او را پناه داد. ۶ وى در غزوه خيبر (سال هفتم) شركت داشت و پس از آن از سوى رسول خدا ، والى بحرين شد و تا رحلت رسول خدا در آن جا بود. ۷

فضيلت‏تراشى براى برخى از صحابه‏

مقارن بعثت، در مكه حدود هفده نفر با فنّ كتابت آشنايى داشتند. ۸ ابوعبد اللّه زنجانى ۹ عده باسوادان مكّه را فقط چهارده تن، و بلاذرى شمار آنان را در يثرب،

1.البداية و النهاية : ج‏۵ ص‏۳۷۰؛ مكاتيب الرسول : ج‏۱ ص‏۱۴۶.

2.تاريخ دمشق : ج‏۶ ص‏۱۳۲؛ الاصابة : ج‏۱ ص‏۱۶۹.

3.انساب الاشراف : ج‏۲ ص‏۱۹۳؛ فتوح البلدان : ج‏۳ ص‏۵۸۰.

4.اسد الغابة : ج‏۱ ص‏۱۴۹؛ الاصابة : ج‏۱ ص‏۱۶۸.

5.الاستيعاب : ج‏۱ ص‏۶۲؛ تاريخ دمشق : ج‏۶ ص‏۱۳۳.

6.السيرة النبوية : ج‏۲ ص‏۳۱۵.

7.الاستيعاب : ج‏۱ ص‏۶۲؛ اسد الغابة : ج‏۱ ص‏۵۷۵.

8.فتوح البلدان : ج‏۳ ص‏۵۸۰.

9.تاريخ القرآن : ص‏۵۱.

صفحه از 11