2. پيشينه پژوهشى
منابع قرآنپژوهى به لحاظ شيوه طرح بحث سوگندهاى قرآنى ، بر دو دسته اند: نخست ، منابع حوزه علوم قرآنى كه به موضوعاتى مانند ماهيت، ساختار، ويژگىها و انواع سوگندهاى قرآنى پرداختهاند.كتاب البرهان فى علوم القرآن نوشته بدر الدين زركشى(م 784ق) از اين دسته است كه هجدهمين اسلوب از اساليب تأكيد كلام را سوگند مىشمارد و به توضيح آن مىپردازد .۱ همچنين، الإتقان فى علوم القرآن، نوشته سيوطى(م 911ق) كه مبحث سوگند را جداگانه در نوع 67 آورده است.۲ آثار بسيار ديگرى را مىتوان در اين دسته گنجانيد.۳ دسته دوم ، منابع دانش تفسيرند، كه تفسير سوگندهاى قرآن و آيات حاوى آنها و نيز به مباحثى در ماهيت سوگند پرداختهاند. اين دسته از آثار خود بر دو گونهاند: نخست كتب تفسير ترتيبى قرآن مانند مجمع البيان طبرسى۴ (م 547ق)، تفسير كبير فخر رازى۵ (م 606ق) و تفسير الميزان علامه طباطبايى۶ كه در كنار تفسير آيات، سوگندهاى قرآنى را نيز بررسيدهاند و دوم، تكنگاشتههايى كه به روش تفسير موضوعى بدين كار پرداختهاند؛ مانند كتاب التبيان فى اقسام القرآن از ابنقيّم جوزيّه۷ (م 751ق)، كتاب الاقسام فى القرآن الكريم نوشته جعفر سبحانى، الاقسام القرآنيه از مكارم شيرازى، القسم فى اللغة و فى القرآن از محمد مختار سلامى و الإمعان فى أقسام القرآن از فرهى.
1.البرهان فى علوم القرآن : ج۳ ص۴۰ - ۴۶.
2.الإتقان فى علوم القرآن : ج۲ ص۳۵۰ - ۳۵۵.
3.براى نمونه: مباحث فى علوم القرآن : ج۴ ص۲۲۷ - ۲۳۵؛ اعجاز بيانى قرآن : ص۲۴۴.
4.مجمع البيان : ج۲ ص۴۲۴ - ۴۲۵ و ج۴ ص۲۲۶ و ج۹ ص۲۵۴.
5.تفسير الفخر الرازى : ج۱۴ ص۱۴۷ و ج۲۶ ص۱۱۷ - ۱۱۸ و ج۲۷ ص۲۳۹ و ج۲۸ ص۱۴۶ - ۱۴۹ ، ۱۹۴ و ۱۹۶.
6.الميزان فى تفسير القرآن : ج۱ ص۲۲۴ - ۲۲۵ و ج۲۰ ص۱۴۷ - ۱۴۸.
7.الإتقان فى علوم القرآن : ج۲ ص۳۵۰؛ كشف الظنون : ج۱ ص۳۴۱.