پژوهشى در باره مصونيت قرآن از تحريف - صفحه 8

پنج . در اين آيه به صورت مطلق بر حفظ ، تأكيد شده است. به عبارت روشن‏تر در فقره (إِنَّا لَهُ لَحَفِظُونَ) حفظ قرآن به صورت و حالتى خاص ، مقيد نشده است؛ يعنى مثلاً گفته نشده كه خداوند ، قرآن را از تحريف از نوع كاستى يا فزونى و هم‏آورد طلبى يا راهيافت تناقض در پى ظهور دستاوردهاى علمى حفظ مى‏كند، بلكه اين امر به صورت مطلق آمده است. مفهوم چنين سعه‏اى در تعبير، شمول و فراگيرى نسبت به همه حالات است. نتيجه آن كه به استناد اين آيه خداوند قرآن را از هرگونه گزند و آسيبى كه رخ داده يا ممكن است در آينده رخ دهد، مراقبت خواهد كرد. ۱

شبهه‏اى بر دلالت آيه حفظ

هرچند آيه حفظ ، آشكارا بر تحريف‏ناپذيرى قرآن دلالت دارد، ليكن شبهه‏هايى در باره آن مطرح است كه صاحب نظران علوم قرآنى به آنها پاسخ داده‏اند ، ۲ مانند اين شبهه كه : مراد از «ذكر» در آيه حفظ، قرآن كريم است؛ اما مراد از «حفظ» روشن نيست (و حفظ شدن قرآن در برابر همه انواع تحريف را شامل نمى‏شود) و مى‏توان گفت كه با تحقّق نوعى از تحريف نيز حفظ ، صادق است و جمع اين دو با يكديگر ممكن است و حتى مى‏توان مدعى شد كه اين نوع از تحريف خود موجب حفظ قرآن شده است .

پاسخ شبهه‏

1. مراد از «حفظ» در آيه ، روشن است ؛ زيرا اين كلمه به صورت مطلق آمده است ، نه مبهم ، و بدين رو، حفظ از هر گونه تحريفى را در هر روزگارى شامل مى‏شود. ۳

1.الامثل: ج ۸ ص ۱۹ - ۲۰ .

2.براى نمونه ر.ك: نزاهت قرآن از تحريف: ص‏۵۳.

3.ر.ك: تفسير الطبرى : ج ۱۴ ص ۷؛ التبيان فى تفسير القرآن : ج ۶ ص ۳۲۰؛ مجمع البيان: ج ۶ ص ۵۰۹ .

صفحه از 12